Operation Biting - the Bruneval raid
Inledning
I januari 1942 kämpade Storbritannien huvudsakligen ensamt för sin existens. Tyskland hade ockuperat hela Västeuropa, kontrollerade Medelhavet och hotade brittiska kolonier i Nordafrika. Tyska ubåtar kontrollerade hela Atlanten och hotade att svälta Storbritannien till underkastelse.
Tyska slagskepp positionerade vid Brest, Frankrike, hotade att skära av Storbritannien från dess kolonier. Den enda ljuspunkten var det faktum att den japanska attacken i Pearl Harbor hade fört USA in i konflikten på britternas sida. Detta och det framgångsrika försvaret av Storbritannien självt genom Royal Air Force hade hållit landet fritt i kriget mot Tyskland.En av de få fördelarna som Storbritanniens väpnade styrkor hade haft under de tidiga dagarna av kriget var radarn, vilken lät dem se fienden innan de själva sågs. Detta var en stor fördel under slaget om Storbritannien, i jakten på det tyska slagskeppet Bismarck och vissa andra strider. Men i januari 1942 hade den brittiska underrättelsetjänsten rapporterat att det fanns indikationer på att tyskarna nu placerade ut nya, effektiva, radarstationer samt utrustar sina fartyg och flygplan med radar.
Radar står för "Radio Detection and Ranging" översatt "Radioupptäckning och avståndsbedömning." Det är ett system som bygger på att sända ut radiovågor och låta dem reflekteras från ett föremål för att bestämma dess riktning och avstånd. Före kriget hade utvecklingen av denna nya detekteringsmetod pågått i Storbritannien, USA och Tyskland. Britterna var de som först tog den i bruk vilket skedde vid Andra Världskrigets början 1939. De hade utvecklat ”Chain Home Early Warning System” genom att bygga landbaserade radarstationer vilka hade visat sig vara avgörande för framgången för flygförsvaret för Storbritannien under Blitzen 1940. Inom några år skulle den uppfinningen användas på land, på hav och i luften.
Tidiga radarstationer var stora, besvärliga och gav svårtolkade data vilket förhindrade deras användning på fartyg och i flygplan. Britter och amerikaner ägnade betydande resurser till fortsatt utveckling av radar och de skulle så småningom producera radaranläggningar för alla slags fartyg, flygplan och landstationer.
Radar installerades när så blev möjligt (jfr Radar före och under Andra Världskriget) även i nattjaktplanen, vilket gjorde det möjligt för Storbritannien att effektivt störa de tyska nattbombplanens räder över landets städer. Fartygsbaserad radar var för britterna en verklighet tidigt i kriget. Allierade flygplan utrustade med radar skulle snart även komma att ha ha en betydande inverkan på den tyska ubåtsflottan genom att radarn kunde hitta fiendens ubåtar även när blotta ögat inte kunde se dem. Snart skulle dessutom krigsfartygen få sina vapen radarstyrda, något som säkerställde större träffsäkerhet och därmed förmåga att slå ut fienden.
Vid denna tidpunkt förlorade Storbritannien under sina anfall mot Tyskland i genomsnitt 4 av 100 bombplan, en betydande förlustfaktor för en nation med begränsade resurser. Varje ökning av förlusterna skulle dessutom hota Storbritanniens möjligheter att fortsätta störa Tysklands krigsansträngningar fram till dess att en stor offensiv tillsamman med amerikansk trupp kunde inledas.
En oroväckande upptäckt
Spaning efter lämpligt objekt
(Sverige köpte f.ö. efter kriget 50 st av dessa obeväpnade Spitfire som spaningsflygplan med litt. S 31. Typen var Flygvapnets snabbaste propellerdrivna flygplan med topphastighet över 700 km/h. Flygplanet användes bl a för fotospaning över sovjetockuperade Baltikum sent 40- tidigt 50-tal)
Tyska Luftwaffesoldater vid en Würzburg radarstation. Würzburgradarn vid Bruneval blev målet för de brittiska luftburna truppernas räd |
Lord Mountbattens styrande direktiv
Detta var planeringsförutsättningarna. Med visst stöd av information från den Franska motståndsrörelsen samt med spaningsfoton av det tilltänkta målet började nu en detaljplanering.
Personalförsörjning
Generalmajor, senare generallöjtnant Frederick Browning |
Bataljonen, som fortfarande stod under utbildning, bestod av tre kompanier. Av dessa ansågs C-kompaniet var det mest effektiva. Kompaniet stod under befäl av major Philip Teichman. Eftersom Teichman var engelsman och kompaniet främst bestod av skotska soldater, beslutades det att om major Frost lyckades slutföra sin fallskärmsutbildning i tid, skulle han leda kompaniet under räden. Major Frost, själv skotte, var mer än entusiastisk.
Operationstruppens chef kvalificerar sig för uppdraget, personliga relationer ger förtur till materiel
Med bara några timmar tillgodo slutförde major Frost sina nödvändiga hopp för att kvalificera sig som brittisk fallskärmshoppare. Frost tog i och med detta över C-kompaniet vilket sedan skickades till ett träningsläger i södra England. Här inspekterades det av General Browning som Frost råkade känna från Royal Military Academy vid Sandhurst. Major Frost var bekymrad över sina mäns utseende. ”I det skedet var tilldelningen av uniformer och utrustning knapp. Under några månader har vi koncentrerat oss på att bygga upp hårdhet och styrka, samt tränat vapenhantering och fallskärmshoppning. Vi har haft mycket lite tid för "personlig puts", och ännu mindre med tid för att få oss att se glamorösa - eller till och med rena - ut. Träningsområdets lera har emellertid haft god tid att leta sig in i våra uniformstyger. Vi ser helt enkelt hemska ut.”
General Browning var emellertid välvilligt inställd och istället för att kritisera major Frost för gnällighet beordrade han honom att ge generalens adjutant en lista över nya uniformer och den utrustning kompaniet behövde.
När premiärminister Winston Churchill fick veta att räden skulle genomföras av fallskärmstrupp blev han en aning missbelåten - han hade alltid förordat sjöburna attacker utförda av Royal Navy.
Uppvisningsräd för premiärministern och Krigskabinettet, fortsatt träning för uppdraget - sekretessen närmast total, men viss information om uppdraget ges till Chefen C-kompaniet
Strax efter denna händelse fick major Frost order om att hålla sina män i bästa möjliga form och informerades om att de hade ett topphemligt uppdrag att utföra någon gång i februari - ett uppdrag som Frost inte kunde få information om vid denna tidpunkt. Major Frost motsatte sig genast att inte kunna planera insatsen med sin egen bataljonsstab. Men sträng sekretess rådde och trots att han kände sig "utpressad" gick major Frost med på att acceptera en plan som varken han eller hans officerare hade någon del i att utveckla. Förutom de grundläggande konturerna av operationen, fick han inte veta något om uppdragets innersta natur.
Målet var en av de nya 'mystiska' tyska radarstationerna och uppdraget var att ta, och till England medföra, vitala delar från en sådan radarstation.
Radarn arbetade med en klystron som medgav en våglängd på 53-54 cm vilket innebar en mycket god upplösning. Den kunde följa ett rörligt mål, såsom ett bombplan, den var enkel att hantera och den var mycket pålitligt. Räckvidden var 29 km. Det stationära enhetens mätnoggrannhet var 25 meter vid maxräckvidden 70 km. Den mobila enheten av Würzburgradarn tillverkades i 4000 exemplar medan den fasta, Würzburg Riese, kom att tillverkas i 1500 exemplar.
På 2:a fallskärmsbataljonens träningsområde träffade Cox major Frost och hans ställföreträdare, kapten John Ross. Inom övningsområdet fick "den frivillige" fysisk träning, lärde sig marschera, fick vapenträning och lärde sig det mesta om knivslagsmål. Långsamt började det gå upp för flygsergeant Cox att dessa fallskärmssoldater, som var hans kamrater, förberedde sig för någon sorts räd och att han hans öde var att följa med dem.
Cox fick snart veta att han skulle knytas till en grupp Royal Engineers under befäl av löjtnant Dennis Vernon. Vad hans personliga roll skulle vara blev klart för honom när han blev beordrad att, med utlånad brittisk radarmateriel, instruera Royal Engineers om hur radarn var uppbyggd och hur den fungerade. När mer av planen blev känd för deltagarna fick flygsergeant Cox också veta att han och en annan radartekniker skulle landa med fallskärm någonstans i Frankrike tillsammans med fallskärmssoldaterna, för att sedan med hjälp av gruppen Royal Engineer's demontera och till England medföra valda delar av en tysk radarstation.
Nu bar det sig inte bättre än att den andre radarteknikern skadade sig under fallskärmsutbildningen och snarare än att vänta på en annan 'frivillig' föreslog flygsergeant Cox att löjtnant Vernon skulle bli den andre radarexperten. Förslaget accepterades. Löjtnant Vernon och flygsergeant Cox skulle, tillsammans med 6 man från Royal Engineers, demontera intressanta delar av radarstationen. Löjtnant Vernon skulle tillika vara uppdragets fotograf och ta bilder av den tyska materielen.
C-kompaniet märker av en priviligierad ställning inom Brittiska Armén
C-kompaniet började nu märka att de intog en priviligierad ställning. Under en period då det var svårt att få tillgång till förnödenheter eller utrustning, fick de allt de bad om och mer. När förrådssergeanten begärde nio exemplar av den lätta kulsprutan Bren fick de 18 stycken!Brittisk kulsprutepistol, Sten Gun |
Ännu en person, 'Menige' Newman, ansluter till truppen men vilken är hans roll - och vem är han?
C-kompaniets personalstyrka var nu uppe i 120 man, inklusive ingenjörerna och flygsergeant Cox. Det var dags att flytta.
Övningar i amfibieteknik och en ny uppvisningsövning
Påföljande dag återvände C-kompaniet till sitt träningsläger. Snart nog genomförde truppen ytterligare en uppvisning, denna gång för General Browning. Major Frost hade gjort reservationer mot att hoppa från bombplan eftersom han ansåg att bombplansbesättningarna saknade såväl utbildning som erfarenhet av fällning av fallskärmstrupp - men uppvisningen gick perfekt.
Ett plötsligt störmoment - Operation Cerberus
Tyska slagskeppet Scharnhorst Sänkt NO Nordkap 26 december 1943 |
Tyska slagskeppet Geneisenau Sänkt i Gdynias hamn 23 mars 1945 |
Operation Cerberus innebar att den tyska flottstyrkan lämnade hamnen i Brest på den franska kusten kl 09:14 den 11 februari 1942, forsade med 30 knops fart genom Engelska Kanalen och var i hamn i Wilhelmshafen den 13 februari.
Tyskarnas genomförande av Operation Cerberus visade tydligt på en svag brittisk kontroll över Engelska Kanalen och dess luftrum. C-kompaniet var helt enkelt tvingat att korsa Kanalen för att kunna återvända till England med de erövrade tyska radardelarna...
Operationen övas fullskaligt - med uselt resultat!
Tidvatten och månens faser lägger sista kortet. Chefen, major Frost, får operationsorder för det som senare framstår som Andra Världskrigets djärvaste företag
Major Frosts tre operationsorder var (kodorden återfinns på kartan ovan):
1. Ta och medför till England vitala delar av HENRY.
2. Ta och medför fångar som är ansvariga för driften av HENRY (i avsikt att få all tänkbar information om stationen).
3. Ta och medför alla dokument som rör HENRY, sannolikt finns de i LONE HOUSE.
HENRY var naturligtvis täcknamnet på radaranläggningen medan LONE HOUSE var ett mindre slott helt nära radars uppställningsplats. LONE HOUSE använde tyskarna troligen som tjänstelokaler.
Efter major Frosts invändningar och förslag hade planerarna delat in hans kompani i tre stridsgrupper av, i princip, samma storlek. Dessa grupper och deras materiel skulle fällas över Bruneval med fem minuters mellanrum med början strax efter midnatt.
Operation Bitings genomförande - detaljplaner för operationens tre grupper: Nelson, Drake, Rodney och deras sektioner
Återigen var major Frost orolig. Ingen visste hur många tyskar som skötte strandförsvaret, vilka vapen de var beväpnade med och inte heller om det fanns några förstärkningar i närheten.
Den andra gruppen, kodnamn "Drake", skulle delas upp i fyra sektioner. Tjugo män under löjtnant Peter Naumoff skulle förflytta sig mot en stor bondgård vid Le Presbytére och blockera alla tyska försök att attackera från det området. "Hardy", en sektion om fem män under major Frost, skulle omringa LONE HOUSE. Sektion "Jellicoe", 10 man under befäl av löjtnant Peter Young, skulle omringa HENRY och rensa området runtom från fiender. Löjtnant Vernon och hans Royal Engineers, tillsammans med flygsergeant Cox, skulle därefter undersöka radaranläggningen för att identifiera och demontera tekniskt intressanta delar.
Den tredje gruppen, "Rodney", på 40 man under löjtnant John Timothy, skulle fällas sist och bevaka hela operationen från platån, öster om HENRY och LONE HOUSE, samt vid behov fungera som taktisk reserv och arriärgarde.
Ytterligare en man skulle medverka i räden. Det var "Noah", en civil radarspecialist vars riktiga namn var DH Priest, och som skulle komma iland från en av evakueringsbåtarna, snabbast möjligt förflytta sig upp på höjdplatån där radarn stod för att hjälpa till med att plocka ut vitala radardelar och sovra bland funna dokument. Om han verkligen anlände som planerat skulle det också betyda att evakueringsbåtarna var redo och väntade.
Alla arméers ständige följeslagare: General Väntan
En av soldaterna i C-kompaniet skrev: "Vi är alla mycket olyckliga. Varje morgon rustar vi oss för satsningen, och varje kväll efter ännu ett uppskjutande, har vi tid att tänka på allt som kan gå fel och samtidigt notera att om vi inte åker på torsdag måste vi vänta en hel månad innan förhållandena är lämpliga. När allt kommer omkring är vädret i Engelska Kanalen i februari och mars inte särskilt benäget att vara "lämpligt."
Väderanalyser, missmod och hopp - och så plötsligt VERKSTÄLL OPERATION BITING I NATT!
Den "motvilligt frivillige" flygsergeant Cox, beskrev förberedelserna. ”Vi placerades i Nissen-hyddor med mörkläggningsgardiner för de få fönstren. Inuti var det dock varmt och ljuset var gult. Fallskärmar lades ut i rader på det sopade golvet och vi valde var sin - i hopp om att den rara flicka som hade packat den hade tänkt på jobbet och inte på sin pojkvän. Skärmarna var sydda av grönt och svart siden för att de skulle synas så lite som möjligt. De gav oss smörgåsar med nötkött, riktiga jätteskivor, och muggar med te eller kakao spetsat med rom. Vi kollade varandras fallskärmsremmar och vandrade omkring bredbenta, som Michelin-män.”
Ombordstigning och anflygning mot målet
”Vi tog på oss sidenvantar och kröp ner i sovsäckar för att behålla värmen. Whitleys räfflade aluminiumgolv var djävulskt obekvämt. Framför oss kunde vi höra en Whitley varva upp motorerna innan starten och sedan var den borta. Andra flygplan följde efter tills det var vår tur. Hela maskinen hoppade, stötte och släpade sig verkligen upp från marken som om den hade jättestora tunga fötter. Ingen sov i den där svagt upplysta metallcigarren”, mindes senare en av deltagarna i räden.
I Engelska Kanalen hade HMS Prins Albert sjösatt en landstigningsfarkost och var på väg tillbaka mot Portsmouth. Eskorterad av motortorpedbåtar begav sig landstigningsfarkosten mot stranden nedanför Bruneval. Vädret var bra, med svag vind, bra sikt, en ljus måne och en del dis.
Ovanför flög 12 bombplan över Engelska Kanalen. Besättningsmedlemmar öppnade luckan över ett hål i golvet på bombplanen, och kall luft blåste in.. Major Frost satt på kanten av sin lucka med fötterna dinglande i luften. Spårljusen från tysk luftvärnseld steg upp under och runt dem när de flög in i det franska luftrummet. Strax därefter kom hoppkommandot: "Gå!"
Ut i den svarta februarinatten
Den förlorade illusionen om överraskning
Var är löjtnant Charteris och hans 20 män?
Fokus på uppdraget
Attacken börjar med fyra visselsignaler från major Frosts visselpipa
Löjtnant Youngs grupp attackerade radaranläggningen och skingrade snabbt några tyskar som fanns där. En sprang mot klippan och löjtnant Young beordrade sina män att inte skjuta eftersom de ännu inte hade tagit någon fånge, vilket var en del av deras uppdrag. Den flyende tyske soldaten föll över klippkanten men lyckades greppa tag i en buske som stoppade hans fall. Han räddades och tillfångatogs.
Löjtnant Vernon hade gått före sin grupp för att rekognoscera radaranläggningen efter att tyskarna skingrats. Han kallade nu på sin grupp och de hoppade lätt över ett lågt taggtrådshinder som inhägnade platsen. Medan flygsergeant Cox och ingenjörerna inspekterade radarutrustningen dök major Frost upp med menige Newman som omedelbart började förhöra fången. Det hördes plötsligt skottlossning från löjtnant Naumoffs 20-mannagrupp vid Le Presbytére. Ytterligare skottlossning hördes i riktning löjtnant Timothys "Rodney"-grupp som skyddade anfallstruppen från tyska förstärkningar som kom från öster.
'Menige' Newmans uppdrag avslöjat - men vem är han?
'Menige' Newman förhörde fången och fick reda på att han tillhörde Luftwaffes Kommunikationsregemente och att det fanns ytterligare 100 soldater i närområdet. De flesta av dessa var inkvarterade i Le Presbytére varifrån skottlossningen nu hördes. Regementets män hade tillgång till tunga vapen och var avdelade för närförsvaret av Würzburgradarn. De hade en granatkastare men eftersom de huvudsakligen var kommunikationsexperter hade de sällan avfyrat den. Ytterligare förhör avslöjade att radaranläggningen verkligen hade upptäckt den inkommande styrkan och när det visade sig att den var på väg direkt mot radarplatsen hade tyskarna stängt av radarn och dragit sig tillbaka.Efter räden, under återfärden till England, genomsöks fickorna hos två tillfångatagna tyska soldater i jakt på skjutvapen eller handgranater |
HENRY dokumenteras och plundras på vitala delar. Fiendes eld stör Lt Vernons blixtfotografering. Striden kommer närmare. Uppdragets tekniska del slutförd. Nu väntar återtåg över havet
Antennen visade sig vara ett problem. När inget annat sätt att ta bort en bit fungerade beordrade löjtnant Vernon att den skulle sågas av. Cox och ingenjörerna hade tagit med sig specialverktyg, men det fanns delar av radarn som inte kunde tas bort på ett bra sätt. När ett sådant problem uppstod användes helt enkelt brutalt våld för att demontera delarna. Cox konstaterade senare att de hade haft Stor tur! "När utrustningen undersöktes efter hemkomsten visade det sig att antennramen som vi lite förhastat betraktade som en belastning, något vi inte hade tid att lossa från sändaren, innehöll antennkopplingsenheten som tillät både sändaren och mottagaren att använda samma antenn. En mycket viktig del i konstruktionen av alla radarstationer."
Medan ingenjörerna kämpade med att demontera valda delar av radarn ökade fiendens eld - vägledd av ingenjörernas ficklampor. En av fallskärmsinfanteristerna dödades vid försvar av LONE HOUSE. Den demonterade radarmaterielen lastades, till major Frosts lättnad, till slut på vagnen. Nu återstod bara att komma undan med bytet.
Denna del av den tyska Würzburgradarn blev ett av bytena under Brunevalräden. Det finns nu på Musée De l’Armée i Paris. |
Löjtnant Charteris och hans 20 soldater kommer tillrätta
Evakueringen är nära - men strejkande radioapparater tvingar fram signalmetoder från Första Världskriget. Fienden kommer allt närmare. Major Frost förbereder plutoncheferna på en slutstrid.
Löjtnant Timothy rapporterade att tyska fordon närmade sig och major Frost beordrade då sina plutonchefer att förbereda ett sista försvar av stranden för den händelse att truppen inte skulle kunna evakueras.
Utanför kusten hade landstigningsfarkosten försenats av väder och patrullerande tyska jagare vilka uppenbarligen aldrig såg dem i mörkret. Landstigningsfarkosten hade därefter sökt sig närmare stranden, ironiskt nog efter att ha sett vita lysraketer vilka avfyrades av tyskarna - först då de kom närmare stranden såg de kapten Ross gröna signalskott.
När följebåtarna till landsstigningsfarkosten närmade sig stranden missförstod de situationen och öppnade de eld mot den brittiska truppen! Skakade rusade major Frost och kapten Ross ut i vattnet, ropade, förbannade och viftade med armarna för att få slut på eldgivningen. Evakueringsstyrkan upptäckte sitt misstag och snart nog kunde de brittiska infanteristerna gå ombord på landstigningsfarkosten och de beslagtagna delarna av den tyska radarn lastades ombord.
Facit för Operation Biting - the Bruneval Raid
Senare tyska rapporter avslöjade vilken stridslycka major Frost och hans män hade haft vid räden. Det tyska 685:e infanteriregementet var inkvarterat i området och flera plutoner från regementet var på övning den aktuella natten. Dessa plutoner sändes omgående ut för att attackera britterna. Någon av regementets plutoner var den som attackerade löjtnant Timothys män. En annan av de engagerade plutonerna uppmärksammades som den som fångat två brittiska soldater på stranden samt en soldat som sårats i striderna.Den tyska rapporten avslutades med: "Operationen utförd av de brittiska kommandosoldaterna var välplanerad och utfördes med stor djärvhet. Under operationen visade britterna exemplarisk disciplin när de blev beskjutna. Även när de attackerades av tyska soldater koncentrerade de sig helt på sin primära uppgift. Under hela trettio minuter avlossade truppen inte ett skott och så, helt plötsligt, gick de till handling vid ljudet av en visselpipa.”
De britternas förlusterna räknade två döda, sex sårade, sex tillfångatagna.
Redan innan C-kompaniet nått England hade den civile radarexperten DH Priest, alias "Noah", inspekterat den medförda tyska radarmaterielen och funnit den i perfekt skick. Den visade tydligt, till stor lättnad för forskarna, att tyskarna ännu låg ett gott stycke efter den brittiska radarutveckling.
C-kompaniet från 2:a fallskärmsbataljonen gick efter attacken på radarstationen vid Bruneval tillbaka till sin ordinarie förläggnings- och träningsort. Major Frosts nästa uppdrag blev att leda bataljonen under "Operation Market Garden. Bataljonens stridsuppgift var att ta och hålla bron över Rhen i Arnhem. Av divisionens tre bataljoner var 2:a bataljonen den enda som nådde fram till bron och löste sin stridsuppgift.
Den mystiske 'menige Newman', var troligen en tysk medborgare som flytt från Nazi-Tyskland och var medlem i Nr 10 (Interallied) Commando. 'Menige' Newman försvann efter Bruneval-räden lika mystiskt som han dök upp.
Flygsergeant Cox återvände till sin familj och till tidigare uppgifter som radarmekaniker.
Räden mot den tyska radarn i Bruneval, en av krigets mest framgångsrika brittiska operationer, kommer också den att försvinna in i historiens glömska. Dock förtjänar den att minnas och det minnesmärke som återinvigdes 24 juni 2012 tjänar oss till hjälp mot glömskan. För den nutida människan kan det vara svårt att förstå de mekanismer som drev de inblandande männen. Hård träning, ja - men där fanns också något som talade till deras inre, som hjälpte dem att betvinga den rädsla som ofelbart står bredvid den som i varje sekund lever i dödsskuggans dal...
Minnesmärket ligger i kommunen Saint-Jouin-Bruneval i departementet Seine-Maritime, 20 km norr om Le Havre och 8 km söder om Etretat.
Minnesmärket ligger på platsen där en tysk radarstation bestående av en Freya-radar samt en Würtsburgradar en gång stod.
Artikeln bygger på en text skriven av filosofie doktorn i militärhistoria vid City University of New York, dr Natan Pfeifer. Pfeifer, var före pension även reservofficer i US Marinkår. Artikeln är översatt, bearbetad och redigerad av Tidsspegelns redaktör.
Redaktionen tar gärna emot kommentarer till denna artikel! Tänk och skriv, kort eller långt! Ange ditt namn och e-postadress efter din kommentar - det kan vara av intresse för den händelse jag skulle vilja komplettera den aktuella artikeln med uppgifter som du lämnat! Givetvis kan du skriva direkt till mig om du finner det mer passande!
Om Du vill bli inskriven i Tidsspegelns aviseringslista för nya artiklar så skriv ett e-mejl till erland.renstrom@telia.com
I mailet skriver du "Önskar bli införd i Tidsspegelns aviseringslista" samt Din e-postadress