lördag 13 december 2014

Horten Ho 229


Idag skall vi i Tidsspegeln betrakta det föga kända flygplanet Horten 229.



De flesta har hört talas om Junkers Ju 87, Stuka, förkortning av det tyska Sturtzkampf (bilden till vänster), om Messerschmidt Bf 109, om Heinkel He 111 och alla andra flygplan använda av NaziTyskland under 2:a världskriget. Men vem vet något om Horten 229? Tysklands redan tidigt i kriget vanskliga läge drev i hög takt fram tekniska lösningar på kända problem. En rad Wunderwaffen skapades. En del stannade på ritbordet andra fick i större eller mindre grad praktiska tillämpningar.















Messerschmidt Bf 109


















Heinkell HE 111. Arbetshästen för Luftwaffe under bombkriget mot England.



Horten 229, Ho IX, "Flygande vingen", var världens första jetplan utan stjärtroder. Planet flög första gången den 1:e mars 1944. Dess design var mycket futuristisk och långt före sin tid. Planets ritades av bröderna Walter och Reimar Horten. Båda hade sedan tidigare visat sin förkärlek för eleganta plan helt utan stjärtroder.

I början av 1930-talet hade bröderna Horten blivit intresserade av den s.k. flygande vingen-designen för att därigenom, genom minskat luftmotstånd, kunna förbättra sina segelflygplans glidförmåga. Segelflygplan eftersom Versaillesfreden förbjöd Tyskland all produktion av militära flygplan. Forskning och projektering måste därför, fram till 1935 då Hitler förklarade Tysklands oberoende av Versaillesfreden, ske i det fördolda (jfr u-båtsforskningen i Bakgrundshistoria III).

1943 lät Reichsmarschall Herman Göring utlysa en tävling där kriteriet var ett flygplan som skulle klara av att bära en last på 1000 kg över 1000 km i en hastighet av 1000 km/h, den så kallade 1000/1000/1000-regeln. Vid denna tidpunkt fanns det inga enkla vägar att nå de uppsatta målen - Junkers nya jetmotor Jumo 004B hade dock inga problem att driva upp ett flygplan i den uppsatta hastigheten - men motorn hade en mycket hög bränsleförbrukning.

Bröderna Horten var säkra på att deras design kunde klara av de av Göring uppsatta målen. Genom att reducera luftmotståndet kunde bränsleförbrukningen vid marschhastighet sänkas till en sådan nivå att målet att kunna flyga 1000 km kunde uppnås. De föreslog att deras projekt Ho IX skulle utgöra grund för ett helt nytt jetbombplan.

Reichsluftfahrtministerium gav Horten sitt godkännande men gav order om att två 30mm kanoner skulle läggas till i konstruktionen eftersom de trodde planet kunde vara användbart som jakt-/attackplan genom att dess toppfart skulle vara betydligt högre än något av de allierades flygplan.

Den första Ho IX V1, vilket var ett motorlöst segelflygplan för testning av de aerodynamiska egenskaperna, flög första gången 1 mars 1944. Det följdes av den med Jumo 004-motorn utrustade Ho IX V2 (BMW:s reamotor 003 var projekterad men denna motor var ännu inte sluttestad).

Göring var nöjd med resultatet efter att ha sett testflygningarna och gav order om en produktion på 40 flygplan vilka skulle tillverkas av Gotha. 

Det enda exemplaret av Ho IX V2 havererade emellertid den 18 februari 1945 efter motorbrand. En ny order lades emellertid på fler prototyper samt 20 st förserieflygplan. 12 mars 1945 inkluderades Ho 229 även i Jäger-Notprogramm med avsikt att öka produktionen av "Wunderwaffen" (mirakelvapen).

I krigets slutskede verkställde den amerikanska militären Operation Paperclip, arbetsnamnet för deras olika underrättelsetjänsters uppdrag att beslagta avancerad tysk vapenforskning, samt för att förhindra att de tyska forskningsrapporterna hamnade i de framryckande sovjetstyrkornas händer. Ett Horten segelplan och en Ho 229 V3 beslagtogs och skickades i all hemlighet till Northrop Corporation i USA för utvärdering. De övriga Horton 229 flygplan som hittades vid monteringsbandet i Friedrichsroda förstördes för att hindra att de hamnade i sovjetisk ägo.

Lite bonuskunskap:
  • Testflygningar av Horten 229 under slutet av 1940-talet kan möjligen ha varit del i dåtida uppkomst av UFO-rykten i USA
  • Ursprungsdesignen av flygplanet går delvis igen i det amerikanska F-117 från 1983 och fullständigt i Northrop-Grumman B-2 Spirit från 1989
  • Vraket av den Ho 229 A V3 som beslagtogs 1945 är under återuppbyggnad i Silver City, Maryland USA, genom Smithsonian's Garber
  • Ho 229 kallas även för Gotha Go 229 på grund av namnet på det tillverkande företaget.
Gotha Go 229A (Horten Ho IX V6) Fliegende winge
Beskrivning
TypJaktplan
Besättning1
Första flygning1 mars 1944
I aktiv tjänst1945
Versioner1
TillverkareGothaer Waggonfabrik AG
Data
Längd7,47 m
Spännvidd16,76 m
Höjd2,81 m
Vingyta50,20 m²
Tomvikt4 600 kg
Max. startvikt8 100 kg
Motor(er)2 x Junkers Jumo 004B turbojet
Dragkraft8,7 kN
Prestanda
Max. hastighet977 km/h vid 12 000m
Räckvidd med max. bränsle1 000 km
Transporträckvidd1 900 km
Max. flyghöjd16 000 m
Stigförmåga22 m/s
Dragkraft/vikt:0,26
Vingbelastning137,7 kg/m²
Beväpning
Beväpning2 x 30mm MK 108 kanoner
Bomber2 x 500 kg
Raketer24 x R4M
                                                  
                                                      - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar