Som vi vet var Tyskland enligt Versaillesfreden förbjudet att ha u-båtar. Det innebar dock inte att man inte i hemlighet bedrev utvecklingsarbete och en ny u-båt började projekteras efter nazisternas makttillträde 1933. När Hitler ogiltigförklarade fredsvillkoren 1935 kunde arbetet exponeras för dagens ljus och redan i september detta år kölsträcktes den första modellen VIIA och sjösattes i juni 1936. VIIA konstaterades genast att ha för kort räckvidd, för låg fart och för liten torpedkapacitet samt begränsad manöverbarhet.
VIIA följdes därför omgående av version VIIB med ett något längre skrov, med större bränsletankar för ökad räckvidd, med turboladdade dieslar för högre fart (dock bara 1 knop!) ökad torpedkapacitet från 11 till 14 torpeder, två roder ökade manövrerbarheten och medgav samtidigt att den aktra torpedtuben kunde förläggas innanför tryckskrovet vilket gjorde den omladdninsbar i u-läge. (Aktertuben på VIIA kunde enbart laddas i hamn)
Utvecklingen gick vidare
till VIIC som fick ett ännu längre skrov för att ge plats åt en aktiv
sonarutrustning. VIIC fick också några andra tekniska förbättringar som nytt
oljefiltersystem, nya kompressorer mm. Denna u-båt kom att bli Kriegsmarines
arbetshäst nummer ett med 577 byggda exemplar..... varav de absolut flesta ligger
på havsbottnen....
U-båt typ VIIC
Utvecklingen fortsatte
men den sista förändringen på "arbetshästen" blev VIIC/41. Brittiska
flottans all mer ökade vapeneffektivitet gjorde det nödvändigt att öka max
dykdjup från 200 m
till 250 meter .
Detta kunde enbart ske genom ett tjockare tryckskrov. Genom att ta bort all
"oviktig" utrustning samt ersätta andra föremål med (främst)
aluminiumlegeringar i stället för stål blev detta möjligt.
Flera andra
specialu-båtar byggdes t.ex s.k. mjölkkor vilka medförde dieselolja och
torpeder och därmed kunde attack-u-båtarna "laddas om" ute till havs
i sina operationsområden i stället för att gå i hamn. Vad som inte framgår av
bifogade tekniska data för de olika typerna är att de 44 männen endast hade två
toaletter till sitt förfogande. Den ena var dessutom under början av en
stridspatrull använd som lagerutrymme för livsmedel! Den återstående toaletten
var av denna anledning mycket hårt frekventerad!
|
Type VIIA
|
Type VIIB
|
Type VIIC
|
Type
VIIC/41
|
Role
|
Attack U-boat
|
Attack U-boat
|
Attack U-boat
|
Attack U-boat
|
Displacement
Surfaced Submerged |
626 tons 745 tons |
753 tons 857 tons |
761 tons 865 tons |
759 tons 860 tons |
Dimensions
Length Beam Draught |
211.6ft (64.5m) 19.0ft (5.8m) 14.4ft (4.4m) |
218.2ft (66.5m) 20.3ft (6.2m) 15.4ft (4.7m) |
220.1ft (67.1m) 20.3ft (6.2m) 15.7ft (4.8m) |
220.5ft (67.2m) 20.3ft (6.2m) 15.7ft (4.8m) |
Top speed
Surfaced Submerged |
16.0 knots 8.0 knots |
17.2 knots 8.0 knots |
17.2 knots 7.6 knots |
17.0 knots 7.6 knots |
Maximum
range
Surfaced at 12kt Submerged at 4kt |
4,300nm
90nm |
6,500nm
90nm |
6,500nm
80nm |
6,500nm
80nm |
Crush depth
|
656ft (200m)
|
656ft (200m)
|
656ft (200m)
|
820ft (250m)
|
Weapons
Bow tubes Stern tubes Torpedo capacity Mines Guns |
Four One 21in 11 22 TMA or 33 TMB 1 x 88mm cannon 1 x 20mm Flak |
Four One 21in 14 26 TMA or 39 TMB 1 x 88mm cannon 1 x 20mm Flak |
Four One 21in 14 26 TMA or 39 TMB 1 x 88mm cannon 1 x 20mm Flak |
Four One 21in 14 26 TMA or 39 TMB 1 x 88mm cannon 1 x 20mm Flak |
Crew
|
44
|
44
|
44
|
44
|
Total built
|
10
|
24
|
577
|
88
|
First launch
|
June 24, 1936
|
April 27,
1938
|
Sept 19, 1940
|
July 17, 1943
|
-
Ω -
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar