lördag 13 december 2014

Tyska u-båtars utveckling




Som vi vet var Tyskland enligt Versaillesfreden förbjudet att ha u-båtar. Det innebar dock inte att man inte i hemlighet bedrev utvecklingsarbete och en ny u-båt började projekteras efter nazisternas makttillträde 1933. När Hitler ogiltigförklarade fredsvillkoren 1935 kunde arbetet exponeras för dagens ljus och redan i september detta år kölsträcktes den första modellen VIIA och sjösattes i juni 1936. VIIA konstaterades genast att ha för kort räckvidd, för låg fart och för liten torpedkapacitet samt begränsad manöverbarhet. 
 
VIIA följdes därför omgående av version VIIB med ett något längre skrov, med större bränsletankar för ökad räckvidd, med turboladdade dieslar för högre fart (dock bara 1 knop!) ökad torpedkapacitet från 11 till 14 torpeder, två roder ökade manövrerbarheten och medgav samtidigt att den aktra torpedtuben kunde förläggas innanför tryckskrovet vilket gjorde den omladdninsbar i u-läge. (Aktertuben på VIIA kunde enbart laddas i hamn)

Utvecklingen gick vidare till VIIC som fick ett ännu längre skrov för att ge plats åt en aktiv sonarutrustning. VIIC fick också några andra tekniska förbättringar som nytt oljefiltersystem, nya kompressorer mm. Denna u-båt kom att bli Kriegsmarines arbetshäst nummer ett med 577 byggda exemplar..... varav de absolut flesta ligger på havsbottnen....
 

U-båt typ VIIC


 

Utvecklingen fortsatte men den sista förändringen på "arbetshästen" blev VIIC/41. Brittiska flottans all mer ökade vapeneffektivitet gjorde det nödvändigt att öka max dykdjup från 200 m till 250 meter. Detta kunde enbart ske genom ett tjockare tryckskrov. Genom att ta bort all "oviktig" utrustning samt ersätta andra föremål med (främst) aluminiumlegeringar i stället för stål blev detta möjligt.


Flera andra specialu-båtar byggdes t.ex s.k. mjölkkor vilka medförde dieselolja och torpeder och därmed kunde attack-u-båtarna "laddas om" ute till havs i sina operationsområden i stället för att gå i hamn. Vad som inte framgår av bifogade tekniska data för de olika typerna är att de 44 männen endast hade två toaletter till sitt förfogande. Den ena var dessutom under början av en stridspatrull använd som lagerutrymme för livsmedel! Den återstående toaletten var av denna anledning mycket hårt frekventerad!




Type VIIA

Type VIIB

Type VIIC

Type VIIC/41

Role

Attack U-boat

Attack U-boat

Attack U-boat

Attack U-boat

Displacement
Surfaced
Submerged


626 tons
745 tons


753 tons
857 tons


761 tons
865 tons


759 tons
860 tons

Dimensions
Length
Beam
Draught


211.6ft (64.5m)
19.0ft (5.8m)
14.4ft (4.4m)


218.2ft (66.5m)
20.3ft (6.2m)
15.4ft (4.7m)


220.1ft (67.1m)
20.3ft (6.2m)
15.7ft (4.8m)


220.5ft (67.2m)
20.3ft (6.2m)
15.7ft (4.8m)

Top speed
Surfaced
Submerged


16.0 knots
8.0 knots


17.2 knots
8.0 knots


17.2 knots
7.6 knots


17.0 knots
7.6 knots

Maximum range
Surfaced at 12kt
Submerged at 4kt

4,300nm
90nm

6,500nm
90nm

6,500nm
80nm

6,500nm
80nm

Crush depth

656ft (200m)

656ft (200m)

656ft (200m)

820ft (250m)

Weapons
Bow tubes
Stern tubes
Torpedo capacity
Mines
Guns
 



Four 21 inch
One 21in
11
22 TMA or 33 TMB
1 x 88mm cannon
1 x 20mm Flak



Four 21 inch
One 21in
14
26 TMA or 39 TMB
1 x 88mm cannon
1 x 20mm Flak



Four 21 inch
One 21in
14
26 TMA or 39 TMB
1 x 88mm cannon
1 x 20mm Flak



Four 21 inch
One 21in
14
26 TMA or 39 TMB
1 x 88mm cannon
1 x 20mm Flak

Crew

44

44

44

44

Total built

10

24

577

88

First launch

June 24, 1936

April 27, 1938

Sept 19, 1940

July 17, 1943




                                                            - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar