söndag 14 december 2014

Det första jetflygplanet, Me 262

Det tyska flygvapnets två verkliga arbetshästar under 2:a världskriget, Messerschmitts Bf 109 och den senare introducerade Focke Wulf 190 var båda ritade under 1930-talet och de fick allt svårare att mäta sig med engelsk-amerikanska nya flygplantyper. 
Bf 109 flög första gången 1935 och togs i tjänst 1937. 


Fw 190 gjorde sin första
flygning 1 juni 1939 och togs i tjänst i augusti 1941. Båda flygplanen tillverkades i successiva modeller och i ett svindlande antal, Bf 109: 33 984 st och Fw 190 i drygt 20 000 exemplar.





Utvecklingens snabbfotade hästar står dock aldrig stilla och det var tekniskt nödvändigt med en kompetent efterföljare! Kolvmotorer och propellrar satte en teknisk gräns för såväl hastighet som flyghöjd. 1930 fick britten Frank Whittle patent på en "turbojet engine", men intresset från Royal Air Force (RAF) var mycket svalt. Den alltmer stigande politiska spänningen i Europa bidrog dock till att Whittle konstruerade en ny motor som kördes i provbänk 1937. Denna motor fick sitt luftdop i ett flygplan den 15 maj 1941 och skulle så småningom utgöra drivkällan i den brittiska flygplanet Gloster Meteor.

Medan detta skedde i England utvecklade tysken Hans Pabst von Ohain en reaktionsmotor som han fick patent på 1935. Flygplantillverkaren Heinkel beslöt att testa von Ohains motor och flög sin He 178, det första jetdrivna flygplanet i världen, i augusti 1939.

Nu fanns ett drivsystem, förvisso under ständig utveckling, som skulle kunna ge Tyskland ett starkt övertag i luftkriget och Messerschmitt tog den kastade utvecklingshandsken och började projekt Me 262, die Schwalbe (Svalan), ett jaktplan med reaktionsmotorer.

Konstruktionsarbetet började i april 1939, och många stenar skulle vändas längs utvecklingsvägen - och flera förslag förkastas. Motoralternativet var från början BMW 003 monterade i vingroten men funktionsproblem med denna motor gjorde att man i stället valde Jumo 004 (Junkers). Dessa var tyngre än BMW 003 motorn och för att kompensera balanspunktens förflyttning till följd av den ökade motorvikten flyttades motorerna ut på vingarna och vingen i sig fick en ökad bakåtsvepning.

Det nya flygplanet (bilden visar en tvåsitsig skolversion) gjorde sin jungfrutur den 18 juli 1942. Det Tyska flygvapnet var i trängande behov av Me 262 för att avvärja de Allierades bombarmador som malde Tyskland till grus, men GröFaZ (Grösster Feldtherr aller Zeiten, tidernas största fältherre, en ironisk benämnings på Adolf Hitler, särskilt efter Stalingrad) dvs Hitler, beslutade i mitten av 1943 att Me 262 skulle anpassas till ett bombplan. Han ansåg flygplanet till följd av sin hastighet var osårbart och ville använda denna osårbarhet till vedergällningsaktioner. Rustningsminister Speer menar i sina memoarer att Hitler inte förrän tidigt 1944 ändrade denna uppfattning.

Me 262 gjorde sin krigsdebut under juli 1944 och den första luftsegern med Me 262 tillerkänns löjtnant Alfred Schreiber den 26 juli 1944. 




Messerschmitt Me 262A-1
Messerschmitt Me 262
Messerschmitt Me 262
Beskrivning
TypJaktflygplan
Besättning1
Första flygning18 juli 1942, 08.40
I aktiv tjänstjuli 1944 - 4 maj 1945
TillverkareMesserschmitt AG
Data
Längd10,58 m
Spännvidd12,5 m
Höjd3,83 m
Vingyta21,7 m²
Sidoförhållande7,32
Tomvikt3 800 kg
Max. startvikt6 400 kg
Motor(er)2 × Junkers Jumo 004B-1
Dragkraft2 × 18 kN
Prestanda
Max. hastighet900km/h
Räckvidd med max. bränsle1 050 km
Max. flyghöjd11 450 m
Stigförmåga1 200 m/min
Dragkraft/vikt:0,28
Beväpning
Beväpning4 × 30mm MK 108 kanoner
Bomber2 × 250 kg bomber
Raketer24 × 55mm R4M raketer


                                                                            - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar