tisdag 23 december 2014

Sagan om folkölet

Hej och God Jul alla läsare av Tidsspegeln! Jag hade ju nästan lovat att låta julfriden lägra sig över Tidsspegeln - men så kom jag idag att brådstörtat nödgas köpa in lite Falcon Bayerskt öl, 3,5%, till morgondagens julbord. Detta öl är familjens favorit och absolut nödvändigt på julbordet. Styrkan är lagom tillsamman med OP Anderssons akvavit i spetsglasen. Hårt bröd och Dana Blue Grädd är också ett måste som tillbehör till alla inlagda sillar och sillsalat!

Nedanstående artikel avsåg en gång att skapa klarhet i ölets mystiska klasser.... Trots att det s.k Folkölet aldrig någonsin funnits i Sverige lever myten om dess existens kvar!

God Jul!
Redaktören

Sagan om det svenska Folkölet
Av Erland Renström

På den tiden då det mesta började angavs i Sverige ölets alkoholhalt i viktsprocent medan vin och spritdryckers alkoholhalt angavs i volymprocent. Det fanns i nykterhetens namn tre skatteklasser för öl: klass I, klass II och klass III där klass I också ibland kallades svagdricka till följd av sin ringa alkoholhalt.

Sannolikt var klassindelningen av öl mest en manöver för att maskera skatteuttaget och man var troligen mer intresserad av statens inkomster än av det allmänna nykterhetsläget. Sett mot en internationell bakgrund var ett sådant bedrägeri inte heller särskilt allvarligt: Sverige intog en klart distanserad plats i dryckestävlan genom att per capita konsumera blott en fjärdedel av t ex Frankrikes per capita-intag av alkohol!

Vid mitten av 60-talet hade svenskarna börjat se sig om i världen – charterresorna blev allt fler och svensken upptäckte att de svenska dryckesvanorna inte alls var så kopiösa som nykterhetsivrarna påstod. Resultatet av denna upptäckt blev bland annat att Systembolagets försäljning av starköl ökade. Kanske kunde ökningen till dels även tillskrivas att starköl ofta hade ordet Export i sitt produktnamn för att antyda att det var något utöver den vanliga pilsnern - något man drack i utlandet!

För att motverka det ökade intaget av alkohol genom ölkonsumtion genomdrev nykterhetsivrarna i Riksdagen inrättandet av en ny skatteklass för öl, klass IIB. Tanken med detta var att konsumenterna av ren bekvämlighet skulle köpa IIB-öl i stället för att stå i kö på Systembolaget för klass III-öl. I sammanhanget kan det vara av intresse att notera att nykteristerna utgjorde en förkrossande minoritet av Sveriges befolkning, nittiosju procent var nämligen inte nykterister! I Sveriges Riksdag var de däremot i majoritet…. Man skulle kunna tala om en omvänt representativ demokrati – kanske rentav en Folkdemokrati?

Öl bryggdes och såldes nu i fyra stadfästa klasser:

Klass I med max 1,8 viktsprocent alkohol
Klass II med max 2,8 viktsprocent alkohol
Klass IIB med max 3,6 viktsprocent alkohol
Klass III med max 4,5 viktsprocent alkohol.

Klasserna I, II och IIB såldes i speceriaffären medan klass III endast såldes på Systembolaget.

Tiden gick sin vana trogen men medan de vuxna efter en internationell utflykt till stor del vände åter till svagdricka och pilsner (klasserna I och II) blev mellanölet ungdomens favorit. Det var lättåtkomligt, relativt billigt och intaget i tillräcklig mängd gav det dessutom det eftersträvade ruset!

Nu började nykterhetsfolket oja sig – ojandet steg snart till ett mummel, och man började tala om att införa ett nytt öl, ett öl med lägre alkoholhalt än klass IIB, ett för tiden politiskt  korrekt namngivet öl, nämligen Folköl. Detta öl skulle ha en maximal alkoholhalt om 3,0 viktsprocent.

I ett sällsynt ögonblick av klarsyn sade dock Riksdagen nej till Folkölet. Mellanölet förbjöds emellertid och törstande strupar fick klara sig med den tidigare ordningen: klasserna I, II och III, där klass III, som tidigare, endast fanns tillgängligt på Systembolaget.

Så blev då Sverige i början på 90-talet medlem av Europeiska Unionen. En av många nya regler var att alkoholhalten i drycker nu skulle anges i volymprocent. De tre skatteklasserna för öl måste därmed räknas om från viktprocent till volymprocent och detta sker genom att dividera den ursprungliga viktprocenten med faktorn 0,8.

Resultatet blev:

Klass I med 2,25 volymprocent (tidigare max 1,8 viktsprocent) alkohol
Klass II med 3,5 volymprocent (tidigare max 2,8 viktsprocent) alkohol
Klass III med 5,2 (eg 5,63) volymprocent (tidigare max 4,5 viktsprocent) alkohol.

Bryggerinäringen såg i procentvillervallan en chans att öka omsättningen genom att skapa ett nytt öl med 2,8 volymprocent (2.24 viktsprocent) alkoholhalt. Samtidigt med detta introducerades namnet Folköl på den gamla produkten som nu hade det förvillande nya procenttalet 3,5 på sin etikett!

Illusionstricket lyckades över förväntan, en hel nation beställer numer glatt ”Folköl” när de går på krogen – och tror sig därmed vara lite extravaganta – fast det är samma gamla pilsner som alltid i glaset! Vissa partiideologer känner säkert en tillfredställelse motsvarande Bryggarnas, fast med annan grund: Folkhemmet har fått ett Folköl, ett öl som synes tillhöra Folket, ett öl som tillför Staten skattemiljoner - fast det egentligen inte finns!

                                                                                  - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar