söndag 28 december 2014

En glömd tragedi

Nämn ordet Titanic och nästan alla kommer ihåg det "osänkbara" Brittiska passagerarfartyg som på sin jungfruresa kolliderade med ett isberg i Nordatlanten den 14 april 1912. Titanic gick till botten, efter 2 timmar och 40 minuter, på natten den 15 april och tog 1514 av sina 2224 passagerare med ned i den mörka kalla djupet.







Namnet Lusitania, en gång ett väldigt brittiskt passagerarfartyg, kan låta vagt bekant. Lusitania blev offer för en tysk u-båts torpeder den 7 maj 1915. 1198 av 1959 passagerare och besättningsmedlemmar följde henne i djupet.








Den brittiska slagkryssaren HMS Hood, i storlek bara överträffad av de tyska slagskeppen Bismarck och Tirpiz, på den tiden de största krigsfartygen, försvann med 30 knops fart ner Danmarkssundets gröna vatten på mindre än 3 minuter den 24 maj 1941 efter att att en granat från det tyska slagskeppet Bismarck trängt ner i en av ammunitionsdurkarna. Av HMS Hood besättning 1,490 man överlevde endast 3..



Slagskeppet Bismarck mötte sitt öde tre dagar senare, kl 10:30 den 27 maj 1941. Bismarcks besättning räknade 2065 man men vid förlisningen fanns det mer än 2.200 män ombord. Endast 115 kunde räddas ..











I modern tid har vi passagerarfärjan Estonia som den 28 september 1994 i hårt väder havererar och tar 852 personer, passagerare och besättning, av totalt 989, med sig ner i den mörka kalla Östersjön.






Dessa namn känner vi vanligen till - men namnen Wilhelm Gustloff och General von Steuben (från 1938 enbart Steuben) säger de flesta av oss absolut ingenting!

Det borde de dock göra eftersom de båda namnen representerar världshistoriens, utan jämförelse, största katastrofer till havs vilka faktiskt inträffade i södra Östersjön.



Passagerarfartyget Wilhelm Gustloff lämnade Gdynia (då Gotenhafen) i norra Polen, ca kl 12:30 den 30 januari 1945 med mellandestination Kiel och med Flensburg som slutdestination. I Kiel skulle den militära personalen gå iland. Ombord registrerades 6050 personer, men denna siffra omfattar inte alla civila som lyckats komma ombord i rådande kaos. Undersökningar av en Gustloff överlevande, Heinz Schön, visar att fartyget hade 173 besättningsmän, 918 officerare och män från den 2: a u-båtsskoldivisionen, 373 sjölottor, 162 sårade soldater och 8956 civila flyktingar. Av dessa senare var ca 5000 barn. Totalt hade Wilhelm Gustloff på denna sin sista resa 10.582 passagerare


I vattnen VNV Gdynia kryssade den sovjetiska ubåten S-13 under befäl av den ganska misslyckade befälhavaren Aleksandr Marinesko. Marinesko nominerades för Sovjetunionens högsta utmärkelse: Sovjetunionens hjälte, men på grund av sitt alkoholmissbruk och andra tvivelaktiga egenskaper, blev han bara belönad med Röda Fanan, en "ära", som han ansåg som en förolämpning och skymf! Han fick sparken senare under 1945 med anledning av: fylleri, försummelse i tjänsten, och otrohet (!). Han avtjänade under tre år (1949-1951) straff för "förskingring av socialistisk egendom". Marinesko återanställdes så småningom och återfick sin rang som kapten och dog 1963. År 1990 tilldelades han postumt orden "Sovjetunionens hjälte".



Wilhelm Gustloff gick i januarimörkret med tända lanternor eftersom man väntade ett möte med en tysk minsveparflottilj.













Wilhelm Gustloff blev ett lätt byte för S-13 som träffade Wilhelm Gustloff med tre torpeder. Den första torpeden exploderade kl 21:16 den 30 januari 1945. Wilhelm Gustloff gick efter ytterligare två torpedträffar till botten efter en dödskamp det isiga havet om ca 70 minuter. Åtta timmar efter förlisningen hittades den sista överlevande i en livbåt fylld med stelfrusna lik. Werner Fick, ombord på VP1703, hittade en levande baby insvept i filtar. I avsaknad av föräldrar kom det lilla barnet att adopteras av Werner Fick.

Frågan är om inte Alexander Marinesko i stället för att få utmärkelser borde ha ställts till svars som världshistoriens enskilt störste massmördare, han ensam bar vid sänkningen av Wilhelm Gustloff skuld för 9330 personers död i det 4-gradiga Östersjövattnet... 1252 personer bärgades... Men Marinesko skulle snart utöka sin tribut till Dödens Altare med ännu ca 2 700 drunknade och ihjälfrusna människor, detta knappt två veckor efter torpederingen av Wilhelm Gustloff. Det nya sammantagna mordrekordet uppnådde Marinesko genom att "hjältemodigt" sänka passagerarfartyget Steuben (General von Steuben fram till 1938) den 10 februari 1945. Av de ca 3000 ombordvarande omkom 2700 personer i Östersjöns vintriga vatten....



                                                                         - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar