110 miljoner kubikmeter vatten har, under 7 timmar, forsat genom |
Våren 1943 var Tysklands krigspotential ännu på sin höjdpunkt. Effekten av nederlaget vid Stalingrad hade ännu inte utvecklats till den katastrof som den faktiskt innebar.
Barnes Wallis |
I England satt flygingenjören Barnes Wallis, senare sir Barnes, och funderade över hur man skulle kunna rikta ett förödande slag mot Tysklands produktion av krigsmateriel.
Wallis var redan då en ansedd man, tidigare känd som den som designat Englands luftskepp R100 och i samband därmed den geniala geodetiska stomkonstruktionen applicerbar på all flygande materiel.
Del av sönderskjuten flygplanskropp. Den geodetiska |
Sönderskjutet stjärtparti på en Vickers Wellington Mk10 bombare
där den geodetiska uppbyggnaden av flygplansskelettet
tydligt framgår. Tack vare denna uppbyggnad håller
skelettet samman trots svåra strukturella skador
Barnes Wallis tankar hade denna grund: Utan en garanterad tillgång på stål kan ingen modern stat föra krig. I teorin kan därför ingenting vara mer självklart än att försöka störa fiendens stålproduktion för att på så sätt avsluta, eller åtminstone avsevärt förkorta, en militär konflikt.
För att motstå detta kända hot var de tyska stålverken de bäst försvarade anläggningarna i det Tusenåriga Riket – därtill var masugnar, där järnet blir till stål, mycket svåra att träffa från ett flygplan tusentals meter upp i luften!
Möhnedammen mäter 650 meter i murkronan (dammens övre nivå) och är 40 meter hög. Vattenreservoaren innehåller 134,5 miljoner kubikmeter vatten.
Dubbla rader torpednät skyddade |
- om runda föremål ges en rotation påverkar detta deras riktning efter att de har träffat ett hinder.
De två fenomenen ledde Wallis till den förmodligen mest ovanliga sprängladdningen i krigshistorien, den roterande, "smörgåsstudsande", bomben.
Barnes Wallis studsande bomb. Bilden visar en oexploderad bomb funnen efter räden den 16/17 maj 1943 |
Vapnet såg ut som en större tunna: 1,27 meter i diameter och 1,52 meter lång. Bombens vikt var cirka 4 200 kilo. För att nå maximal sprängkraft var den fylld med nära 3 ton av sprängämnet Torpex. Detta sprängämne utgörs av 42 % Hexogen (RDX), 40 % Trotyl och 18 % pulveriserat aluminium. Blandningen har dubbelt så stor sprängkraft som ren Trotyl.
Chefen för det |
Barnes Wallis projekt möttes av skepsis av RAF:s ledning. Chefen för Bomber Command, Arthur Harris, sade: "Mina pojkars liv är för värdefulla för att kastas bort på din uppfinning!" Det är att märka att Bomber Harris (Arthur Harris smeknamn) flygande personal givit honom namnet Butcher Harris (slaktaren Harris) eftersom han lät sina bombplan attackera tungt försvarade tyska mål utan hänsyn till egna förluster...
Guy Gibson, 1918-1944 |
Bomber Harris hade efter Charles Portals beslut inget annat val än att sätta upp en flygande specialenhet, tekniskt utrusta den samt träna den för projektet. Han gav ledningskommandot till den då 24-årige, ordensdekorerade, piloten Wing Commander (överstelöjtnant) Guy Gibson. Enheten benämndes 617 Squadron, RAF och tillfördes 21 kompletta flygplansbesättningar. Det kan noteras att denna enhet, 617 Skvadronen, existerar än i dag!
Avro Lancaster B.III med den specialdesignade bomben
Upkeep arrangerad under flygkroppen.
Notera att bombluckorna är avlägsnade och
att drivlinan för bombens rotation syns på bombens högra sida!
Sekretessen runt projektet var så total som det bara var möjligt. Ingen inom den operativa delen av företaget visste mer än att de skulle öva för att fälla en specialbomb mot ett mål... någonstans. Rykten kom att spridas och många gissade på det tyska slagskeppet Tirpitz som hotande låg i en smal norsk fjord... men sekretessen var så total att inte ens Wing Commander Gibson visste vad som var målet!
Avro Lancaster B.III med den specialdesignade bomben |
Avro Lancaster B.I |
Bombens anslagsvinkel mot vattnet liksom dess hastighet var kritiska parametrar! Det var helt nödvändigt att flyga med hastigheten 390 km/h och att frigöra bomben på flyghöjden 18 meter över vattenytan. Fällningsavståndet till målet skulle vara mellan 370 och 460 meter.
Problemets lösning anses härstamma från ett av Gibsons showbesök i London. Han noterade där hur två spotlights "fångade" de uppträdande aktörerna i ljuscirklar som sammanslöt - eller fångade - de uppträdande i sitt ljus.
Lösningen på höjdbestämningen var alltså två starka, något vinklade, strålkastare: en i aktern, vinklad föröver, på Lancastern och en i nosen vinklad akteröver. Ljuskällorna justerades så att ljuskäglorna sammanföll vid vattenytan när flyghöjden var exakt 18 meter!
Medan Wallis fortsatte utvecklingen av dammbomberna övade Gibson och hans piloter anflygningen mot dammbarriärerna och själva bombfällningen. Här konstaterades snabbt att bombsikte för denna typ av anfall saknades.
Enkelt syftinstrument framtaget för att fastställa rätt |
Bildtexten från Imperial War Museum (London) säger med anledning av denna bild från övningsfällning med Upkeep: "Vattenplymen omsluter stjärtpartiet på Lancastern, skadar flygplanet och dränker akterskytten!"
På det ordinarie morgonmötet för cheferna (piloterna) i 617 Skvadronen, den 16 maj 1943, avslöjades målen för den dittills genomförda träningen samt informerades om att det var just denna kväll och natt, den 16/17 maj, som 617 Skvadronen skulle få sitt elddop!Så snart chefsmötet var slut kallade Wing Commander Gibson samman hela 617 Skvadronen, 147 man, och meddelade att träningens tid var över, nu var tid för allvar och tid för ett beslutsamt agerade!
V1, under Wing Commander Gibson, med nio flygplan uppdelade i tre grupper. Primärmål: Möhnedammen, sekundärmål Ederdammen
V2 bestående av 5 flygplan under Flight Leftenant McCarthy. Primärmål Sorpedammen
V3, flygande reserv, bestående av fem flygplan som alla startade ca två timmar senare än huvudstyrkan. Deras primärmål var Möhne- och Sorpedammarna för den händelse dessa förblev intakta efter V1:s och V2:s anfall. Alternativet var de tre mindre dammarna: Lister, Ennepe och Diemel.
Flygplanen använde två rutter och undvek kända koncentrationer av luftvärnsställningar. De var tidsbestämda att korsa fiendens kust samtidigt. Det första flygplanet, det från V2 och på väg mot den längre norra rutten, lyfte kl 21:28 den 16 maj.
Samtliga bombflygplan genomförde hela anflygning mot målen på absolut lägsta flyghöjd: 30 meter! Därigenom undgick de att upptäckas av tysk radar - men denna sorts flygning är mycket riskabel vilket skulle visa sig!
De första förlusterna drabbade anfallsföretaget strax efter att de nått den holländska kusten. Gibson hade försett samtliga i företaget ingående bombplan med kommunikationsradio av samma typ som användes av jaktkommandona i RAF. Därmed kunde han hålla kontakt med, och leda, samtliga 19 underställda flygplan.
Flygplan Munro fick tidigt sin kommunikationsradio sönderskjuten av det tyska luftvärnet och vände därför tillbaka till basen.
Ederdammen försvarades inte med luftvärn eftersom de omgivande kullarnas svåra topografi ansågs göra en luftattack praktiskt taget omöjlig. Vid tillfället för anfallet fick dammen extra skydd av den täta dimma som vilade i Ederdalen.
Anflygningen var så svår att det första flygplanet, Shannons, gjorde sex anflygningar innan det bröt ut och tog en paus.
Air Chief Marshal, Bomber Harris, fanns givetvis på plats vid Scampton för att för egen del ta emot hyllningarna - för den räd som han varit så totalt emot!
Barnes Wallis mål att på ett avgörande sätt försvaga den tyska vapenindustrin med riktade attacker misslyckades dock: stålproduktionen minskade under nio veckor men inte permanent.
Människa förintad av eldstormens hetta... |
Vem hinner ta hand om brandens offer? |
Dantes Inferno förverkligat... fast i Hamburg, i augusti 1943 |
Surrealistsk bild av det som en gång var en stad... |
Raserade hus i Hamburg - och under rasmassorna de döda... |
I hus som detta bodde en gång människor... |
Ett budskap från Tyskland till Bomber Harris: |
Flygplanets anropssignal | Befälhavare | Mål | Anmärkningar |
---|---|---|---|
Första vågen | |||
G George | W/C Gibson | Möhne Damm | Chef för hela uppdraget. Bomb exploderade precis framför muren. Lockade till sig fiendens luftvärnseld. |
M Mother | F/L Hopgood | Träffad av flak på utgående flygning. Bomb hoppade över dammens mur. Skjuts ner över målet under attacken. | |
P Peter (Popsie) | F/L Martin | Bomb missade målet | |
A Apple | S/L Young | Bomb träffade målet och orsakade ett litet brott i dammväggen. Nedskjuten över den holländska kusten under återflygningen. | |
J Johnny | F/L Maltby | Bomben träffade målet och orsakade stora dammbrott. | |
L Leather | F/L Shannon | Eder Damm | Bomb träffade målet - utan effekt. |
Z zebra | S/L Maudsley | Bomb missade mål och skadade flygplan. Nedskjuten över Tyskland under återflygningen. | |
N Namcy | P/O Knight | Bomb träffade målet och orsakade ett stort brott i dammväggen. | |
B Baker | F/L Astell | N/A | Kraschade på utgående flygning efter att ha kolliderat med en högspänningsledning. |
Andra vågen | |||
T Tommy | F/L McCarthy | Sorpe Dam | Bomb träffade målet - utan effekt. |
E Easy | F/L Barlow | N/A | Kraschade på utgående flygning efter att ha kolliderat med en högspänningsledning. |
K King | P/O Byers | N/A | Nedskjuten över den holländska kusten under hemflygningen. |
H Harry | P/O Ris | N/A | Bomb förlorad över havet. Återvände utan att attackera målet. |
W Willie | F/L Munro | N/A | Skadad av luftvärn över den holländska kusten. Återvände utan att attackera målet. |
Tredje vågen | |||
Y York | F/S Andersson | Lister Dam | Kunde inte hitta målet på grund av dimma. |
F Freddy | F/S Brun | Sorpe Dam | Bomb träffade målet - utan effekt. |
O Orange | F/S Townsend | Ennepetalsperre | |
S Sugar | P/O Burpee | N/A | Nedskjuten över Nederländerna på utgående flygning. |
C Charlie | P/O Ottley | N/A | Nedskjuten över Tyskland på utgående flygning. |
Brittiska förluster
Av de nitton utgående flygplanen i uppdraget återvände elva stycken till basen i Scampton, England. De förlorade åtta flygplanen hade vardera sju mans besättning. Av dessa omkom 53 man, tre man blev krigsfångar. Förlusterna i människoliv var därmed nära 40 procent. Ett högt förlusttal...
Många civila förluster
Städerna Neheim och Wickede sveptes bort av de framrusande, drygt sju meter höga, flodvågorna från vattnet i de brustna dammarna.
Omkring 1 500 civila fick sätta livet till. Av dessa var 700 kvinnliga slavarbetare, de flesta från Östeuropa, som tvingats arbeta i de tyska rustningsfabrikerna i Ruhr. Barackerna de bodde i stod rakt i flodvågornas väg.
Effekterna av Dambuster-anfallet på den tyska krigsmaterielproduktionen
Den tyska krigsmaterielproduktionen i Ruhrområdet påverkades dock mycket lite. Reparationsarbetena på de havererade dammarna igångsattes omedelbart. Vid Möhnedammen arbetade 7000 tvångsarbetare dygnet runt för att återställa dammen. Inom 18 veckor var Möhne och Ederdammarna reparerade, liksom de vid attacken förlorade kraftverken och fåtaliga fabrikerna.
För att kunna haft en avgörande inverkan på den tyska produktionen av krigsmateriel hade det varit en absolut nödvändighet att genomföra uppföljande anfall mot dammarna. Av olika skäl genomfördes aldrig några sådana. En orsak var med säkerhet Bomber Harris inställning att ytbombning var betydligt kostnadseffektivare. Sannolikt bidrog också den höga förlustsiffran för anfall mot ett enda koncentrerat mål till att någon förespråkare för en uppföljning aldrig trädde fram.
Här ett galleri av bilder från Möhnedammen och dalgången nedanför dammen.
Möhnedammen innan anfallet den 17 maj 1943 |
Mannen på röret tydliggör dimensionerna |
Efter flodvågen: ödeläggelse i Neheim |
En BMW 326 har nått sitt slut... |
Det lössläppta vattnet har en oerhörd kraft... |
Järnvägsbron vid Herdecke, en bropelare |
Vattnets samlade kraft nedströms överstiger |
Vatten överallt - där det inte skall vara! |
Vattenväggen har skurit som en kniv |
En järnvägsvagn som vattnet spolat iväg långt från rälsen |
Två dagar efter dammbrottet... |
Ödeläggelse i Wickeder Unterdorf |
Den naziststyrda tidningen |
Sammanfattning på engelska av Operation Chastice (Wikipedia)
Aircraft call sign | Commander | Target | Attacked target? | Hit target? | Breached target? | Returned? | Notes |
---|---|---|---|---|---|---|---|
First Wave | |||||||
G George | Gibson | Möhne Dam | Yes | No | — | Yes | Raid leader. Mine exploded short of dam. Used aircraft to draw anti-aircraft fire away from other crews. |
M Mother | Hopgood | Yes | No | — | No | Hit by anti-aircraft fire outbound. Mine bounced over dam. Shot down over the target while attacking. (P/O Fraser and P/O Burcher survived) | |
P Peter (Popsie) | Martin | Yes | No | — | Yes | Mine missed the target. | |
A Apple | Young | Yes | Yes | Yes | No | Mine hit dam and caused small breach. On the homeward flight Lancaster AJ-A was hit by anti-aircraft fire and crashed along the shoreline 2 km south of the Dutch coastal resort of Castricum aan Zee. All seven crew members lost their lives and are buried at the Bergen General Cemetery. | |
J Johnny | Maltby | Yes | Yes | Yes | Yes | Mine hit dam and caused a large breach. | |
L Leather | Shannon | Eder Dam | Yes | Yes | No | Yes | Mine hit target—no effect. |
Z Zebra | Maudslay | Yes | No | — | No | Mine overshot target and damaged the bomber, which was shot down over Germany while trying to return. | |
N Nancy (Nan) | Knight | Yes | Yes | Yes | Yes | Mine hit the dam and caused a large breach. | |
B Baker | Astell | N/A | No | — | — | No | Crashed after hitting large-scale power lines outbound. |
Second Wave | |||||||
T Tommy | McCarthy | Sorpe Dam | Yes | Yes | No | Yes | Mine hit the target – no apparent effect. |
E Easy | Barlow | N/A | No | — | — | No | Crashed after hitting power lines outbound. |
K King | Byers | No | — | — | No | Shot down over the Dutch coast outbound. | |
H Harry | Rice | No | — | — | Yes | Lost the mine after clipping the sea outbound. Returned without attacking a target. | |
W Willie | Munro | No | — | — | Yes | Damaged by anti-aircraft fire over the Dutch coast. Returned without attacking a target. | |
Third Wave | |||||||
Y York | Anderson | Sorpe Dam | No | — | — | Yes | Could not find the target due to mist. Landed at Scampton with an armed mine. |
F Freddy | Brown | Sorpe Dam | Yes | Yes | No | Yes | Mine hit the target – no apparent effect. |
O Orange | Townsend | Ennepe or Bever Dam | Yes | Yes | No | Yes | Mine hit the target – no apparent effect. |
S Sugar | Burpee | N/A | No | — | — | No | Shot down over the Netherlands outbound. |
C Charlie | Ottley | No | — | — | No | Shot down over Germany outbound. Frederick Tees was the sole survivor | |
Totals | 19 aircraft | 4 dams | 11 of 19 | 7 of 11 | 3 of 7 | 11 of 19 | 2 hit power lines outbound; 3 shot down outbound; 3 returned without attacking; 11 attacked; 1 shot down over target; 2 shot down homebound; 8 attacked target and returned. |
- Ω -
I mailet skriver du "Önskar bli införd i Tidsspegelns aviseringslista" samt Din e-postadress!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar