![]() |
U-2450 vid kaj i Bremerhaven. De båda "vingarna" föröver är båtens djuproder. Båda de övre yttre torpedluckorna är öppna, babords torpedlucka syns dock inte på bilden |
Genom Versaillesfördraget som dikterades efter Tysklands nederlag i Första Världskriget förbjöds Tyskland att inneha u-båtar. Detta förbud kringgicks emellertid genom hemligt utvecklingsarbete utanför Tysklands gränser, t ex via det holländska NV Ingenieurskantoor voor Scheepsbouw, IvS som var en bulvanfirma för den stora tyska Krupp-koncernen. Ett aktivt tyskt utvecklingsarbete rörande u-båtar skedde också i hemlighet i Finland. Jfr Tidsspegelns artikel på länken Hemligt finsk-tyskt u-båtssamarbete
![]() |
| U-båt typ VIIC |
Kriegsmarines verkliga arbetshäst under u-båtskriget på Atlanten under Andra Världskriget var u-båt typ VII vilken producerades i sammanlagt 703 exemplar. U-båtstypen genomgick totalt sju utvecklingssteg. Det absolut flertalet båtar var av typ VIIC vilka byggdes i 568 exemplar. Jfr Tidsspegelns bildreportage på länken U-995, världens enda bevarade u-båt av typ VIIC
U-båtskriget under Andra Världskriget blev emellertid för Tyskland mycket kostsamt både vad beträffar fartyg och förlorade besättningar.
768 av Tysklands ca 1000 operativa u-båtar vilar idag med sina besättningar på havets botten. Detta innebär en förlustsiffra för vapnet om 75% - en i strid, till lands, till sjöss och i luften, oöverträffad siffra.
En kontinuerlig tysk utvecklingen av dels u-båtens tekniska installationer - dels dess produktions- och logistikmetoder resulterade i typ XXI (typ 21) en u-båt som tog det dramatiska steget från att vara en övervattensfarkost som vid behov kunde dyka - till en undervattensfarkost som vid behov kunde gå upp till ytan!
U-båt typ XXI skulle efter kriget komma att bli konstruktionsförebild för u-båtar av rysk Whiskey-klass, amerikansk Tang-klass och brittisk Porpoise-klass.
Läs mer om den revolutionerande u-båten typ XXI på Tidsspegelns länk
U-båt typ XXI - ett nytt koncept
I Bremerhaven ligger idag den enda bevarade u-båten av typ XXI. Dess identitet vid sjösättningen var U-2540, dess historia fascinerande. U-båten sänktes av sin besättning den 4 maj 1945 strax utanför Flensburg. Fartyget bärgades 12 år senare, genomgick helrenovering och användes under namnet Wilhelm Bauer av tyska Bundesmarine som forskningsfartyg fram till 1980. Därefter genomgick u-båten ännu en renovering - nu en återställning till originalskicket 1945. Sedan 1983 är fartyget ett flytande museum i Bremerhaven.
Ingen av u-båtarna typ XXI kom att genomföra något stridsuppdrag - därtill kom deras insats allt för sent.
Inalles sjösattes 119 båtar av typ XXI. Sedan de övertagits av sina utsedda befälhavare skulle de utrustas och besättningen genomgå flera månaders utbildning i Östersjön innan de förklarades stridsklara.
En av de få stridsklara u-båtarna just vid krigsslutet var U-3503. Under de kaotiska dagarna i början av maj 1945 fick U-3503 order om att via Helsingör, tillsamman med tre andra u-båtar, avsegla mot den stora u-båtsbunkern i Norska Trondheim.
Den 5 maj, i Kattegatt, utsattes fartygen för bombanfall och beskjutning med automatkanoner av flygplan från RAF varvid ett flygplan sköts ner och en av u-båtarna sänktes. U-3503 dök och fortsatte sin färd mot Trondheim - med full dieseldrift och med snorkelmast uppe för dieslarnas luftförsörjning.
Snorkelmasten uppmärksammades dock bara någon timme efter det första angreppet av ännu ett RAF-plan vilket besköt snorkelmasten (huvudet) med automatkanoner. Detta fick som följd att snorkelhuvudet skadades.
Dieselavgaser fyllde snabbt u-båten i sådan omfattning att alla utom 9 man rökförgiftades innan de fått på sina skyddsmasker. Fartygschefen, Oberleutnant zur See Hugo Deiring (24 år), beslöt i detta läge att söka svensk nödhamn. Läs om U-3503:s märkliga svenska öde på Tidsspegelns länk Andra Världskrigets U-båtsklimax
![]() |
| Ritning i två plan över u-båt typ XXI (Bilden är klickbar för förstoring) |
Nedan följer data rörande typ XXI (från Wikipedia)
| |||
U 2540 i Bremerhaven | |||
| Allmänt | |||
|---|---|---|---|
| Typ | Ubåt | ||
| Varv | Blohm & Voss AG Weser Schichau | ||
| Operatörer | |||
| Byggda mellan | 1943 och 1945 | ||
| I tjänst mellan | 1944 och 1982 | ||
| Planerade | 381 | ||
| Färdigställda | 119 | ||
| Bevarade | 1 | ||
| Tekniska data | |||
| Deplacement | 1621 ton | ||
| Deplacement i u-läge | 1819 ton | ||
| Längd över allt | 76,7 meter | ||
| Bredd överallt | 6,6 meter | ||
| Djupgående | 6,3 meter | ||
| Framdrift | |||
| Huvudmaskin | 2 x MAN M6V 40/46 6-cylindrig Dieselmotor 2 x SSW GU 365/30 elmotor/generator 2 x SSW GW323/28 elmotor för krypfart | ||
| Maskinstyrka | 4400 hk dieselmotorer 5000 hk elmotorer 646 hk krypmotorer | ||
| Propellrar | 2 | ||
| Prestanda | |||
| Maxfart | 15,6 knop | ||
| Fart i u-läge | 17 knop | ||
| Dykdjup | 280 meter | ||
| Bunkerkapacitet | 250 ton olja | ||
| Räckvidd | I ytläge 15 500 nm vid 10 knop I uläge 365 nm vid 5 knop[1] | ||
| Lastförmåga | |||
| Besättning | 57-60 man | ||
| Beväpning | |||
| Bestyckning | 6x 53cm torpedtuber i fören | ||
| Pansar | 17mm runt bryggan och luftvärnsvapnen. | ||
| Luftvärnsartilleri | 4x 20mm luftvärnskanoner monterade i två tvillingtorn i tornets fram- och bakkant | ||
| Torpeder | 20 torpeder | ||
| Sensorer | FuMO 65 radar, hydrofon i (droppen) under förskeppet, aktiv hydrofon (sonar) | ||
Under RoadTrip Syd 21/22, en fem månaders husvagnsresa tor Upplands Väsby - Balerma på Spaniens sydkust, gjorde Redaktören med hustru besök på några militärhistoriskt intressanta platser i Europa. Ett av dessa besök skedde i Bremerhaven den 11 april 2022 ombord på U-2450. Nedanstående bilder är tagna vid detta besök.
| U-2540, nu flytande museifartyg förtöjt i Bremerhaven |
| Notera skrovets strömlinjeform! Tornet droppformat. Ingen däckskanon, Lv-pjäserna indragna i tornet. Bryggvakten behöver nu inte längre slåss mot vädrets makter |
| Babords övre yttre torpedlucka öppnad... klar för torpedskott! |
| U-2540 hade sex förliga torpedtuber stackade i sidled två och två. De nedersta två tuberna ligger under de för museientrén monterade durkplåtarna. (Golv för turister!) |
| Fartygsingenjörens hytt (3 bilder) |
| Text: se nedan! |
| Underbefälshytt |
| Radiohyttens innandöme - fotograferat via spegeln |
| Ännu en bild från radiohytten. Krypteringsmaskinen, Enigma, saknas dock! |
Fartygschefens hytt |
| Chefens koj är inte större än de övrigas. Här dock blockerad av diverse föremål från en senare tid! |
| Del av Manövercentralen. Djupstyrarnas stridsstationer |
| Lejdarna leder, via tornluckan där uppe, från Manövercentralen till bryggan |
| Här, på denna minimala yta kallad Navigationsbordet, fördes på sjökorten noggranna anteckningar om fiendens och egen position |
| Överallt rör, ventiler och mätare... |
| I detta lilla utrymme, med fyra kokplattor, en utdragbar avställningsyta, en ugn och två diskhoar skulle kocken leverera lunch, middag och nattmat för en besättning om 57-60 man |
| Två rejäla diskhoar |
| På väg mot maskinrummet via luckan i det vattentäta tryckskottet i bildens mitt. På båda sidorna dörrar till förläggningshytter (jfr nedan) |
| Dukat för mellanmål? Notera att vid denna tid åt besättningen i strikt åtskilda befälsgrupper! Officerare, underofficerare, underbefäl och meniga matroser - varje grupp för sig i sitt kvarter. |
| Fallskyddet på kojerna är lätt löstagbart så att man kan sitta bekvämt under måltid |
| Kompressor för komprimering i tryckkärl av tryckluft till blåsning (tömning) av dyktankarna |



Käre Erland! Tack för en intressant artikel om "Das letzte Boot"! Du är verkligen outtröttlig i Dina spaningar om (krigs)tider som var! Med Normandie-hälsningar Mac
SvaraRadera