lördag 13 december 2014

U-båt typ XXI - ett nytt koncept


Churchill deklarerade när han fick vetskap om flerstegskanonen V3 att den skulle ha utgjort ett mycket allvarligt hot mot England. Flera kompetenta bedömare har sedan dess klassat U-båt typ XXI som oerhört farlig för konvojtrafiken till England och Sovjet, ett hot som dessbättre kom 2 år för sent och i otillräckligt antal.

Under kriget pågick ett stort antal vapenprojekt med mål att ge Tyskland materiella fördelar – och därmed säkerställa slutsegern. U-båt typ XXI var ett av dessa projekt.

Bakgrunden var ingenjören utan slutexamen, Hellmuth Walter född 1900. Walter hade trots bristen på dokumenterad examen huvudet full av idéer. Han kom att konstruera raketmotorer (använda i den operativa Me 163) och u-båtsmotorer oberoende av luftens syre.

Idén med u-båtsmotorn bygger på att väteperoxid (vätska) kan brytas ner till gas under högt tryck och i en turbin tillvarata den frigjorda kraften. Längre fram i utvecklingskedjan byggdes Walterraketmotorer som använde väteperoxid som syregivare och metanol som brännbart och gasgenererande ämne.



En försöks-u-båt under projektnamnet V80 byggdes och sjösattes redan 1940. Denna båt nådde otroliga 28 knop i u-läge!







Displacement
(tons)
73 sf
76 sm
85.5 total
Length
(m)
22.05 oa
16.90 ph
Beam
(m)
2.10 oa
2.10 ph
Draught/
Height (m)
3.20
5.65
Power
(hp)
2500 ehp sm
Range
(nm/kts)
50/28
Speed
(kts)
28 sm
Oil Supply
(tons)
21 (H2O2)
Torpedoes
(Max #)
Unarmed
Max Depth
(meters)
Unknown
sm = submerged, sf = surfaced, ph = pressure hull,
oa = overall, hp = horsepower, nm = Nautical miles




 U-båt typ XVIII


4 januari 1943 beställdes två u-båtar, U-796 och U-797, med Walters teknik från Deutsche Werk i Kiel. Dessa skulle bli ryggraden i den nya u-båtsflottan. Problem med maskineriet (t ex explosionsrisk) gjorde dock att produktionen stannade med dessa två u-båtar och de skrotades på Germania Werft 1944. Grundritningarna användes dock för den revolutionerande U-båten XXI.

Tekniska data för ubåt typ XVIII





Displacement
(tons)
1485 sf
1652 sm
1887 total
Length
(m)
71.50 oa
Beam
(m)
8.00
6.20 oa
5.30 ph
Draught/
Height (m)
6.36
Power
(hp)
4000 to
4400 ehp sf
396 ehp sm
15,000 ehp sm*
Range
(nm/kts)
3000/17 sf
45/4 sm
202/24 sm*
Speed
(kts)
17.0 to
18.5 sf
7.0 sm
24.0 sm*
Oil Supply
(tons)
124 max + 204 (H2O2)
Torpedoes
(Max #)
23
Max Depth
(meters)
Unknown
sm = submerged, sf = surfaced, ph = pressure hull,
oa = overall, hp = horsepower, nm = Nautical miles
* Walter turbine


Med den revolutionerande u-båten typ XXI förändrades u-båtar från att ha varit fartyg som vid fara kunde dyka under havsytan till att vara ett fartyg med naturlig hemvist i djupet och endast tillfälligt, för att ladda batterier och för att komprimera andningsluft, befinna sig på ytan. 2 st XXI byggdes med Walters framdrivningssystem - övriga hade konventionella system för yt/snorkeldrift respektive undervattensdrift med nyutvecklade elektromotorer,


  U-båt typ XXI

  
Typ XXI var i sanning annorlunda mot tidigare u-båtar, såväl tyska som från andra länder. Båtens form var helt hydrodynamisk, ingenting störde strömlinjeformen. Snorkel, antenner, periskop etc var alla indragna i skrovet när de inte användes. Tornet var övertäckt och hade plats för tre man, vakthavande officer och två utkikar. Dessa tre hade var sitt litet ”observationsfönster” i tornet! Den yttre beväpningen utgjordes av 2 st 20mm automatkanoner i dubbelmontage. Även dessa kanoners manöverstationer rymdes inom tornets strömlinjeform. 6 st 53cm (21 tum) torpedtuber i fören utgjorde huvudbeväpningen (inga tuber akterut). Torpedtuberna laddades med hydraulisk teknik och denna teknik gjorde det möjligt att avfyra 18 torpeder (av 23 st ombord) inom loppet av 20 minuter, att jämföra med omladdnings-proceduren för VIIC som tog 10 minuter för omladdning av en enda torpedtub. XXI:s målsökande torpeder kunde dessutom avfyras ”i blindo” från 50 meters djup och finna sitt mål. Skrovet byggdes av en tumstjock legering av stål och aluminium som medgav ett dykdjup om max 280 meter, långt djupare än dåtida operativa eller projekterade u-båtar.

Båten hade en max undervattenstid om 11 dygn och dess fartprestanda var imponerande: ytfart 15,7 knop och undervattensfart 17,2 knop. Detta innebar att typ XXI helt enkelt, i u-läge, kunde segla ifrån de flesta eskort-ytfartyg, jagarna oräknade. Till följd av den stora uthålligheten och därmed stridspatrullernas längd var u-båten försedd med luftkonditionering, med frys för matvaror och med duschar för u-båtsmännen – som dessutom hade en egen personlig koj!




Skrovet hade tvärsnittsform av en uppochnervänd 8 och, de tre gånger så många som i VIIC, batterierna var monterade i den undra delen av 8:an.

Allt var nytt i XXI, radar, radardetektor, Sonar (via hydrodynamisk bulb undertill i fartyget) ja allt som tänkas kunde. Det ljud som u-båten genererade var minimerat. XXI gav vid 15 knops undervattensfart samma ljudnivå som en u-båt av US Navy Balao klass vid 8 knop!





Produktionstekniken för XXI var också helt ny. För att spara på varvskapacitet och för att minska sårbarheten byggdes XXI i åtta sektioner på olika verkstäder i Tyskland. Med järnväg fördes dessa till varven i östersjöhamnarna för slutmontering. Tekniken var ny, och svårigheterna många. Bl a förekom avvikelser från måttspecifikationerna vilket fick till följd att varvstiden blev avsevärt längre än den projekterade. De ständiga flyganfallen tog också sin tribut: mellan december 1944 och maj 1945 förstördes 17 st XXI på östersjövarven.

U-båt XXI kom att vara en förebild för såväl de första amerikanska atomubåtarna som för Sovjetunionens Whiskey-u-båtar (en av dem byggd 1956 och grundstött i Karlskrona skärgård 27 oktober 1981).

Av de sammantaget 120 byggda u-båtarna typ XXI var det bara 2 st, U-2511 och U-3008 som gick till havs för strid. Ingen av dem fick dock stridkontakt innan vapenstillestånd proklamerades den 8 maj 1945. Typ XXI var så banbrytande inom u–båtstekniken att den efter kriget noga undersöktes av samtliga segrarmakter. Så bärgades t ex U-2540 1957 av Bundesmarine och var i tjänst för studier ända till 1982. Frankrike fick U-2518 och detta fartyg tjänade den franska flottan till 1967. Sovjet uppskattades att i efterkrigstiden ha så många som 15 st XXI i operativ tjänst. Typen blev sedan förebild för sovjetiska u-båtar av Whiskey-klass. England hade en XXI båt som testfartyg och USA två. En av de amerikanska ubåtarna av typ XXI hade vid ett tillfälle, i november 1946, den amerikanske presidenten Harry S Truman som passagerare och dök vid detta tillfälle till 130 meters djup!








Class overview
Name:
Type XXI U-boat
Operators:
Cost:
5.750.000 Reichsmark per boat[1]
Built:
1943–45[1]
Building:
267[2]
Planned:
1170[2]
Completed:
118[2]
Cancelled:
785[2]
General characteristics
Class & type:
Displacement:
1,621 t (1,595 long tons) surfaced
1,819 t (1,790 long tons) submerged
[1]
Length:
76.7 m (251 ft 8 in)[1]
Beam:
8 m (26 ft 3 in)[1]
Draught:
6.32 m (20 ft 9 in)[1]
Propulsion:
Diesel/Electric
MAN M6V40/46KBB supercharged 6-cylinder diesel engines, 4,000 shp (3,000 kW)
SSW GU365/30 double-acting electric motors, 5,000 PS (3.7 MW)
[1]
2 × SSW GV232/28 silent running electric motors, 226 shp (169 kW)
Speed:
15.6 kn (28.9 km/h) surfaced
17.2 kn (31.9 km/h) submerged
[1]
6.1 kn (11.3 km/h) (silent running motors)
Range:
15,500 nmi (28,700 km) at 10 kn (19 km/h) surfaced
340 nmi (630 km) at 5 kn (9.3 km/h) submerged
[1]
Test depth:
240 m (787 ft)[1]
Complement:
5 officers, 52 enlisted men[3]
Armament:       
6 torpedotubes in front. 23 torpedoes stored





 

                                                            - Ω -




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar