måndag 25 april 2016

Verdun 1916

"Oh là! Mon Dieu" blev de sista ord som överste Emile Driant yttrade den 22 februari 1916 innan han död föll baklänges i stridslinjen i Bois des Caures (Cauresskogen) norr om Verdun.

Överste Driant blev därmed ännu en fransk stupad i det fullständigt meningslösa slaktandet av Europas blommande ungdom norr om den lilla franska staden Verdun.



Kan en bild tala mer än denna? 100-år gammal talar bilden till våra hjärtan... en fransk soldat i dödsögonblicket... vem är du, vem är jag?


Slaget vid Verdun pågick från 21 februari 1916 till den 18 december samma år. Antal stupade och försvunna i slaget var på fransk sida 163 000 man (ca 400 000 sårade). Tyskland förlorade 143 000 i döda och ca 260 000 i sårade.

Saknade (försvunna) kan låta lite märkligt - men, 2000-talets fantasi räcker inte till för att förstå Verduns verklighet. Granateldens krevadgropar låg med som mest 2 meters avstånd över flera kvadratkilometer... skogar likt överste Driants sista stridsplats, Bois des Caures, jämnades med marken liksom de byar eller småstäder likt Fleury där bokstavligen intet återstår av staden. Jag har varit där.... jag vet! Men de försvunna soldaterna då? Jo, den som stupade begravdes vanligen på den plats i leran där han föll. Eldsprutande fontäner av granateld blottade inte sällan liket, slet sönder ruttnande kött i smådelar och spred dem över det sargade landskapet. Andra, levande, soldater bokstavligen förintades vid granaternas detonationer. Jo, visst kunde en människa försvinna vid Verdun...

Att Verdun var helvetet på jorden betvivlades inte av de numer tystnade röster som faktiskt var där i stålstormens öga!

Kulspruteelden, de fruktlösa anfallen, döden som belöning för kamp om några få meter jord... granatregnet... ja just det, granatregnet... Bara över fort Douaumont föll under slaget 200 000 granater av varierande kaliber. 200 000 st granater... fler än det arma Sveriges krigsförråd av granater!


Fort Douamont på papperet!





















Fort Douamont efter
200 000 granatnedslag.















Den tyska generalstabens chef von Falkenhayn hade tröttnat på de eviga skyttegravsstriderna där just intet vanns - utom dödens skördar. Han skissade ett utnötningsslag där den franska armén skulle förblöda och valde Verdun till platsen. Verdun skyddades i norr av främst forten Douamont och Vaux! Här skulle striden stå som skulle bringa Frankrike på knä..... De franska generalerna Joffre och Petain skulle dock , i tur och ordning, bjuda motstånd, liksom mannen i det franska ledet! Längs Den Heliga Vägen, La vie sacré, från Verdun skulle miljoner franska soldater färdas mot slagfälten, hundratusentals skulle som sårade färdas bakåt... Vägen hette för övrigt bara "Vägen" under slaget... "Den heliga vägen" är, som så ofta, en produkt av journalister...

Striderna böljade fram och åter... Den lilla byn Fleury jämnades av artillerielden med marken- och bytte "ägare" fjorton gånger på lika många dagar!



Fleury idag, ett trädbevuxet landskap men med av artillerielden och exploderande granater för 100 år sedan starkt kuperad terräng. Av byn finns endast fragment av mänsklig bosättning...

Jag stirrar ut i världsalltet, en tår väter min kind... 100 år sedan men smärtan finns kvar... Tänk...




                                                             Ω

Titanic

Rubriken för naturligtvis tankarna till det olyckliga "osänkbara" fartyg med detta namn som på sin jungfrufärd den 14 april 1912 kolliderade med ett isberg i nordatlanten, sjönk efter 2 timmar och 40 minuter och tog, på natten den 15 april,  1514 människor med sig i det iskalla havets djup.

Titanic blev också namnet på en av de allierades ansträngningar att genom bombkriget bringa Tyskland på knä. Titanics idé grundade sig på att upprätta en allierad flygbas på ryskt territorium. Därigenom kunde de flygande fästningarna, B 17, göra dubbla uppdrag över tyskockuperat område genom att tanka och fylla magasinen med bomber och ammunition på ryskt område inför återfärden till England.

P51 Mustang var det jaktflygplan som till sist genom sin stora räckvidd gav möjlighet till bombplanens flygskydd över hela det tyska riket. Flygplanet, P51 Mustang, kom så småningom - efter kriget och till en billig surpluspenning - att bli en del av Sveriges flygvapen.

Väl inom ryskt luftherravälde skyddades B 17-bombflottorna av sovjetiska Jak-1 jaktplan från fienden, tyska Messerschmitt Bf109 och Fokker Fw190.

Naturligtvis är den följande filmen en amerikansk partsinlaga i krigets ljus - men om du drar draperiet lite åt sidan finner du sådant, rentav kunskap, du kanske inte väntat!

Klicka på länken Titanic nedan för att gå vidare!

Titanic

                                                           Ω  



söndag 24 april 2016

Raiden mot torrdockan i St Nazaire 1942

I bruset av alla händelser timade under andra världskriget lever ett mycket djärvt och framgångsrik företag en undanskymd plats: raiden mot den stora fartygsdockan i St Nazaire den 28 mars 1942.

I ockuperade Frankrike,  i hamnen i St Nazaire, hade Tyskland den enda torrdocka utanför Östersjöns vatten som kunde "ta ombord" Tysklands stora örlogsfartyg - t ex slagskeppet Bismarck. Dockan, kallad Normandie, var av stor strategisk betydelse eftersom dess existens möjliggjorde att tunga tyska örlogsmän vid reparation inte behövde gå genom Engelska kanalen eller Danmarkssundet för att nå varv i hemmahamnar vid Östersjön. Båda dessa farleder till "Das Vaterland" var tungt bevakade av Royal Navy, dåtidens största flotta och fartygsdockan i St Nazaire blev därmed av stor betydelse eftersom den låg direkt vid Atlantkusten.

three coloured close up map of the docksDet Brittiska Amiralitetet formade en plan för att sätta fartygsdockan i St Nazaire ur funktion: en plan som efter verkställighet skulle visa sig förlama dockan inte bara för resten av kriget utan även fem år därefter!

Huvudelement var att spränga och förstöra torrdockans portar mot Atlanten. Hur åstadkomma detta? Hur transportera en tillräckligt stor mängd sprängämnen till målet, till dockportarna vid St Nazaire?

Svaret fanns i den överåriga jagaren HMS Campbeltown
som lastad med sprängämnen skulle göra en sista resa, en självmordsinsats, för Royal Navy och för Great Britain! HMS Campbeltown skulle helt enkelt, i 28 knops fart, ramma dockans portar och sedan explodera i en tryckvåg som, förutom att döda alla som stod i vägen för glödande metallstycken från fartyget, för lång tid förstöra dockans portar och allt maskineri som krävdes för dockans funktion.

Datum är den 28 mars 1942, HMS Campbeltown forsar in i hamnen i St Nazaire i 28 knop. i Hennes kölvatten följer 18 st mindre båtar med totalt 611 kommandosoldater. Deras uppgift är att demolera alla installationer för dockans funktion. HMS Campbeltown når sitt mål, torrdockans portar i St Naizaire och exploderar i ett sällan skådat fyrverkeri av eld och kringflygande stål! 
88-mm Flak, Flugabwehrkanone, (som med stor framgång under krigat även tjänstgjorde som pansarbekämpningsvapen) sänker eller förstör de 18 följebåtarna, kommandoraidens soldaters uttänkta reträttmöjligheter.

Återstod nu att söka ta sig tillbaka till England genom att "skjuta sig fram" genom Frankrike. 228 män klarade denna svåra uppgift, 169 män blev kvar och vilar i den Franska jorden, 215 blev krigsfångar ...


St Nazaire Raid
Operation Chariot
Part of the North West Europe Campaign of World War II
LoireAtlantique Arrondissement Color.svg
St Nazaire on the Loire estuary
Date28 March 1942
LocationSt Nazaire, France 47°16′30″N2°11′48″W
Result
British victory
  • All British objectives achieved
  • All British targets destroyed
Belligerents
 United Kingdom Germany
Commanders and leaders
United Kingdom Robert Ryder
United Kingdom Augustus Charles Newman
Nazi Germany Karl-Konrad Mecke
Nazi Germany Edo Dieckmann
Nazi Germany Herbert Sohler
Nazi Germany Georg-Wilhelm Schulz
Units involved
Royal Navy
HMS Campbeltown
HMS Tynedale
HMS Atherstone
HMS Sturgeon
Motor Gun Boat 314
Motor Torpedo Boat 74
28th Motor Launch flotilla
7th Motor Launch flotilla
20th Motor Launch flotilla
British Army
No. 2 Commando
Selected troops from theSpecial Service Brigade
Royal Air Force
No. 51 Squadron RAF
No. 58 Squadron RAF
No. 77 Squadron RAF
No. 103 Squadron RAF
No. 150 Squadron RAF[1]
German Navy
22nd Naval Flak Brigade
280th Naval Artillery Battalion
6th U-boat flotilla
7th U-boat flotilla
16th Minesweeper flotilla
42nd Minesweeper flotilla
Torpedo boat Jaguar
armed trawler
Sperrbrecher 137
Harbour Defence Companies
German Army
333rd Infantry Division
Strength
346 Royal Navy
265 Commandos[nb 1]
5,000 troops
Casualties and losses
HMS Campbeltown
169 dead *
215 prisoners of war *
Motor Gun Boat
Motor Torpedo Boat
13 Motor Launches
Armstrong Whitworth Whitley
Bristol Beaufighter
Normandie dock
360 dead ^
Junkers 88
Tankers
Tugs
* Does not include aircraft crews
^ Includes civilians on board HMS Campbeltown when she exploded. ^ The numbers of German troops killed during the raid are not known.



                                                           Ω  







lördag 23 april 2016

Krigsproduktion i civil industri

När Hitler anföll Polen kl 05:45 den 1 september 1939 gjorde han det i strid med sina generalers åsikt om att Tyskland ännu inte var tillräckligt militärt rustat. Hitler litade till sina många, väldigt många, divisioner, till sitt flygvapen, och till sin flotta. När artilleriet på slagskeppet Schleswig Holstein, gäst i Hamnen i hamnen i Gdansk (då Danzig) kl 05;45 gav eld mot garnisonen Wester Platte var kriget ett faktum! Hitler var också av den uppfattningen att England och Frankrike inte skulle gå i krig för sin allierade, Polen. Förvisso disponerade han Europas starkaste militärmakt - men han misstog sig på Tysklands produktionspotential. Förvisso gjorde hans rustningsminister Albert Speer närmast ett underverk inom rustningsområdet - till stor del med tvångsarbetare från ockuperade länder och med koncentrationslägerfångar. Viljan var dock större än förmågan!

När Japans flygplan startade från flygdäcken på den Japanska hangarfartygsflottan för överfallet på den amerikanska flottbasen Pearl Harbour (Hawaii) den 7 december 1941 lär attackens planläggare och chef, amiral Yamamoto ha yttrat: "Månne vi nu väcker en sovande drake?". Hur rätt hade han inte. Hitler hade veterligt inga sådana funderingar när han samtidigt förklarade krig mot USA vars president, Franklin D Roosevelt, genom "Lend and Lease-lagen" kringgått isolationisternas motstånd mot ett amerikanskt deltagande i kriget i Europa. "Lend and lease" innebar att England (och Sovjetunionen) kunde förses med betydande mängder krigsmateriel.

Låtsaskrigets tid var förbi för USA. Musklerna spändes, den mäktiga produktionsapparaten väcktes till militärt liv... Nu vaknade sannerligen draken! Bäva månde motståndaren... Stora delar av USA:s civilproduktion ställdes om till krigsproduktion och från detta ögonblick var krigsutgången given, det var bara en fråga om tid innan Tyskland, Italien och Japan skulle störta i grus och aska. Under denna tid skulle dock 100'000-tals unga män förlora sina liv runt om på jordklotet...

Fartyg, s.k. Libertyskepp (jfr artikeln "Vägen till frihet..."), producerades i en takt om i medeltal ett fartyg vart 4:e dygn (rekordet, oslaget än i dag är 111 timmar!), stridsvagnar byggdes bl a i General Motors Cheveroletfabrik och flygplan bl a annat hos Ford i Detroit.

Där, hos Ford, byggdes den tunga bombaren B-24 "Liberator" byggt i otroliga 18 482 exemplar. Flygplanet var i aktiv tjänst 1941-1945 men flög ett halvår innan Japans överfall i december 1941.

Än otroligare är byggtakten i Fords fabriker: ett färdigmonterat, flygfärdigt, flygplan var 55:e minut!! Varje flygplan bestod av 1 225 000 delar! Prefabricerade naturligtvis, liksom delarna i Libertyskeppen... men likafullt!

Denna produktionspotential hos USA är oöverträffad - och då, under andra världskriget, avgjorde den utan tvivel krigets utgång.


Consolidated Liberator
Consolidated Vultee B-24 Liberator USAF.JPG
Beskrivning
Typtungt bombflygplan
Besättning7-10
Första flygning29 december 1939
I aktiv tjänst1941-1945
VersionerPB4Y Privateer
XB-41
C-87 Liberator Express
R2Y
Liberator I
TillverkareConsolidated Aircraft
Data
Längd20,47 m
Spännvidd33,5 m
Höjd5,49 m
Vingyta97,4 m²
Tomvikt16 783 kg
Max. startvikt29 500 kg
Motor(er)4 × Pratt & Whitney R-1830
Dragkraft4 x 1 200 hk
Prestanda
Max. hastighet467 km/h
Räckvidd med max. bränsle3 540 km
Transporträckvidd6 000 km
Max. flyghöjd8 534 m
Stigförmåga5,2 m/s
Beväpning
Beväpning10 stycken 12,7 mm kulsprutor placerade i nos, sidor, stjärt samt ett buktorn.
Bomberkort distans 3 600 kg
lång distans 2 300 kg
extremt långt 1 200 kg




Följ länkarna nedan genom att klicka på dem!

Ford bygger Liberator (kortversion)

Filmen om Liberator (lång version)


                                                           Ω  

onsdag 9 mars 2016

Fragment från Auschwitz

Den har gnagt inom mig rätt länge, viljan att återberätta orden från sedan länge tystnade röster från Auschwitz. Röster från dem som vägrade att låta oss sväva vidare i okunskap.... röster från dem som fann döden i gaskammaren... som dog... men lämnade ett arv efter sig... ett arv som du och jag inte kan negligera... inte kan förneka... ett arv som sliter och river i vårt inre... dödens vittnesbörd...  Tro aldrig att nationalsocialismen är förklaringen till vad som hände... Se Stalin och hans förbrytelser... 20-40 miljoner mördade.. Se Mao, se mördarna i Kambodja.. se Balkan... Detta är vad människor är beredda att göra... om de får möjlighet! Se men låt dig inte förblindas!



Auschwitz II även benämt Birkenau, dödens port...



"Selektion" på perrongen inne i Auschwitslägret... de som ansågs vara arbetsdugliga föstes åt höger i bild... de som omedelbart skulle dö föstes åt vänster... de som var för svaga för att gå de fåtal hundra meterna till gaskammaren fick åka lastbil.... alla skulle de gasas... somliga genast... andra efter några månaders hårt arbete...


Text av Zalmen Gradowski, upphittad efter befrielsen, nedgrävd under en barrack i Auschwitz...

"Män och kvinnor skulle ställa upp var för sig. Det var som om åskan slagit ner. Nu, när vi nått slutet på vår resa, befalldes att det odelbara skulle delas, det som vuxit samman till ett, odelbart helt. Ingen rörde sig, för ingen kunde tro det otroliga. Det kunde bara inte ske - att det overkliga hade blivit en verklighet, ett faktum. Dock. Den skur av slag som föll på första raden drev människorna isär till och med i raderna längst bak... De förmodade att den formella och noggranna räkningen av de nyanlända skulle börja, män för sig och kvinnor för sig...."

Döden i gaskammaren väntade de flesta av dem... inom en timme...
                                                           Ω
 




tisdag 23 februari 2016

Reinhard Heydrich

De flesta av oss känner till Nazitysklands främsta koryfeer. Adolf Hitler förstås, andremannen Herrman Göring, propagandaministern Joseph Goebbels, SS-chefen "Reichführer SS" Heinrich Himmler, rustningsministern Albert Speer, den tyska generalstabens främsta: Fältmarskalk Wilhelm Keitel och general Alfred Jodel.... Liksom Rudolf Hess!


Men vem fan var Reinhardt Heydrich? 

Var glad över att du slapp träffa "mannen med järnhjärtat"... (Hitlers definition...) se bilden... en fullkomligt iskall mördare...

Heydrich föddes 7 mars 1904 och dog 4 juni 1942... efter ett attentat i Prag.

Reinhardt var en mycket effektiv man och steg snabbt i gradera - för att sluta som Obergruppenführer SS (general).

Reinhardt Heydrich var arkitekten och genomföranden för "den slutgiltiga lösningen", morden på miljoner av Europas judar. Han presenterade, som ordförande, denna lösning vid Wannsee-konferensen i Berlin den 20 januari 1942...

Han var också chef för polisen, för SD (RSHA, Reich Sicherheits Haupt Amt, Säkerhetstjänsten) och för Gestapo - inte ens Himmler kände sig säker för denne iskalle man...

Men så beordrade den tjeckiska exilregeringen i London mord på Heydrich. De utvalda och av brittiska SOE tränade mördarna var Jan Kubiš och Jozef Gabčík.

I en kurva i Prag, där farten av naturen hölls låg, överföll attentatsmännen den 27 maj 1942 Heydrich's bil, en öppen Mercedes. Den medförda kulsprutepistolen (Stengun) strejkade, (eldavbrott) men sprängladdningen fungerade...



Heydrich sårades svårt, men syntes återhämta sig... han dog dock plötsligt på morgonen den 4 juni 1942. Attentatsmännen dog tidigare i eldstrid med SS-förband.







Hitler blev rasande... beordrade avrättning av 10.000 tjecker som hämnd... produktionstekniska förhållanden tydliggjorda av rustningsminister Albert Speer ändrade dock ordern... Attentatsmännen kom att kopplas (rätt eller fel) till Lidicie och Ležáky där alla män 16 år eller äldre avrättades.. 184 kvinnor och deras barn transporterades till koncentrationsläger (Ravensbrück)



... Ingen av barnen återkom.... Samtliga hus i Lidice jämnades med marken... kyrkogården grävdes upp... gravarna utplånades....  Jag har varit i Lidice, en tom plats med ett mycket gripande monument... Res dit du också... se barnen i brons... känn smärtan... sök att förstå... det obegripliga....



                                                                   Ω

lördag 20 februari 2016

Auschwiz - en dödens boning









Dödens början, infarten till Helvetet, Auschwiz II, Birkenau 













Vid Auschwitz-Birkenau (även känt som Auschwiz II) känner du sannolikt den dödens kyla som förlamar ditt sinne och isar dina blodådror. Den perrong, som dina fötter i denna stund vilar på, var den slutgiltiga avstigningsplatsen för ca 1,1 miljoner människor. Merparten av de avstigande från tågen gick den korta sträckan till gaskamrarna, de svagaste fick åka lastbil. Några fick fortsätta leva för att arbeta en tid - men dö skulle de alla.



På perrongen, efter avstigning från de godsvagnar som under några dygn varit deras inlåsta hemvist, skedde den s.k. selektionen. Här splittrades evigt på några sekunder familjer som trott sig fortleva genom dekader i harmoni och gemenskap. Far, mor, barn... detta var sista gången de sågs....





Dödens hantlangare, fast de nyanlända inte visste, utgjordes av uniformerade läkare som utan tvekan visade envar till höger eller till vänster. De som visades till vänster skulle genast dö, de som visades till höger skulle arbeta innan de dog - men alla skulle de dö...

De till döden dömda vandrade ovetandes de ca 200 meterna till gaskamrarna. Väl framme där gick de nedför en kort trappa och fick ta av sig sina kläder - lite obekvämt var det att vara naken bland främmande - men tiden ställde krav...

Så in i det förespeglade duschrummet. Stort var det.... rymde hela tågsällskapet... ca 3000 personer... män kvinnor och barn...

Dörrarna stängdes brutalt och definitivt, ljuset slocknade.... några förstod... andra hoppades... alla förgäves...



Via luckor i taket hällde gasmaskförsedda SS-män ner pulver med handelsnamnet Zyklon B i duschrummet. Zyklon B var ett medel för utrotning av skadedjur - ett medel som vid kontakt med luft genererade cyanvätegas.

De dödsdömda bad, skrek, grät, urinerade och sket ner sig där de stod.... och dog... det gör man nödtvunget om man tvingas inandas cyanvätegas...

Efter 20 minuter öppnades dörrarna av "Sonderkommando" (Specialkommandot), fångar som ännu en tid fått leva (ca 3 månader) för att slutföra dödens arbete. 



De döda släpades ut ur gaskammaren, som stank av urin och exkrementer, ofta med hjälp av en spatserkäpp vars krycka passade fint runt offrets nacke... och transporterades sedan med hiss "en trappa upp" till krematorieugnarna. Dessa ugnar brann, dånande, dag som natt och förtärde de mänskliga kvarlevorna av tågens resenärer. Askan tippades i naturen utanför krematoriet...


Excerpt från den judiske fången Zalmen Lewentals manuskript upphittat på lägerområdet (Auschwitz II) efter kriget...

"600 pojkar fördes dit mitt på dagen. 600 pojkar i åldern 12 till 18 år, klädda i tunna, randiga lägeruniformer, med trasiga skor eller träskor på fötterna. Pojkarna var så vackra och välbyggda att inte ens deras trasiga kläder kunde dölja detta. Detta skedde andra hälften av oktober (1944). 25 tungt beväpnade SS-män (med handgranater) ledde in dem. När de kom fram befalldes de av Kommandoführer att klä av sig. Pojkarna såg röken som vällde upp ur skorstenen och fattade genast att de leddes till döden. De började i panik springa runt, de slet sig i håret, de visste inte hur de skulle komma undan. Många bröt samman i gråt, ett hjärtskärande jämmer hördes. Kommandoführer och hans hantlangare slog obarmhärtligt de försvarslösa pojkarna för att tvinga dem att klä av sig. Hans klubba bröts av de hårda slagen. Så han grep en annan och fortsatte att slå pojkarna tills han hade genomdrivit sin vilja. Pojkarna klädde av sig och i instinktiv dödsskräck tryckte de sig mot varandra, nakna och barfota, för att få skydd mot slagen och de flyttade inte på sig. Många av pojkarna rusade fram till (judarna) från Sonderkommando, omfamnade dessa och bönföll om räddning. Andra sprang nakna omkring för att undkomma döden.

Kommandoführer tillkallade en Unterscharführer att hjälpa till med sin gummiklubba ...

Pojkarnas klara röster hördes högre och högre tills de gick över i bitter gråt. Denna fruktansvärda jämmer hördes långt."

Jag har besökt de två läger som Auschwiz består av.... de tusentals skor, glasögon, och såar med kvinnohår som finns i museet på Auschwiz I lämnar ingen oberörd.... barnskor... jag gråter... jo, det gör du också, när ondskans artefakter slår sina isklor i ditt bröst...



Här i Auschwiz I provades för första gången Zyklon B på ryska krigsfångar.
i sena augusti 1941. 600 av dem.... "Framgången" var övertygande och Zyklon B blev det universella mordvapnet i NaziTysklands utrotningsläger.




Alla dessa glasögon....

















och dessa skor som en gång vandrat...

                                            
















Se dem, känn och gråt... Människans ondska är obegriplig.. varken nazism eller kommunism är svaret på frågan... Detta är vad människor är beredda att göra varandra om möjlighet finns....


                                                           Ω