Redaktören med husfru gjorde efter publiceringen av huvudartikeln om Hugin (se länk nedan) ett besök på Flygvapenmuseum i Malmslätt. I kvällarvåningen ligger, i trolsk belysning, vraket efter Hugin vilket bärgades i mars 2004.
Tyvärr är Tidsspegelns bildkollage nedan påverkat av det svaga ljuset - många av bilderna är, till följd av rörelseoskärpa, något suddiga. Vraket är till yttermera visso helt inglasat - blixbilder resulterar därför i reflexer i glaset. Redaktören ber om överseende med den bristande bildkvalitén.
Livet bjuder inte sällan på överraskningar! Via facebook får Redaktören, efter huvudartikeln om Hugin, kontakt med en av de hembiträden som arbetade i mitt hem under 40- och 50-talen. Den nu gamla damen, Ulla, är 89 år och berättar för mig att en av hennes närmaste väninnor var Karin Jonsson - gift med Carl-Einar Jonsson, gruppchef vid Försvarets Radioanstalt (FRA). Han var en av de saknade efter Hugins försvinnande. Jonssons kvarlevor kunde, som en av fyra, identifieras efter bärgningen 2004. Ulla berättade vidare att Karin under resten av sitt liv, förgäves, sökte efter ledtrådar till makens försvinnande. Kanske kommer slutgiltiga fakta i dagen när de sista hemliga dokumenten rörande Hugin avhemligas år 2022 - 70 år efter flygplanets försvinnande...
|
TP 79 Hugin |
Vi vet sedan tidigare (se artikeln Flygvapnets flygplan TP 79, Hugin svarar inte... ) att nedskjutningen av signalspaningsflygplanet Hugin skedde fredagen den 13 juni 1952.
|
Mikojan-Gurevitj MIG 15 |
Som bödel fungerade en sovjetisk pilot vid namn Osjinskij i en Mig 15.
Osjinskijs kommenderande befälhavare, överste Sjinkarenko, var den som, per radio, gav order om att öppna verkanseld mot det obeväpnade svenska flygplanet.
Lösenordet för eldtillstånd var det ryska ordet koryto vilket kan översättas "en balja till er".
Besättning på Hugin utgjordes av 8 man, tre från flygvapnet och fem från Försvarets Radioanstalt (FRA).
|
Besättningen på Hugin. Längst till höger piloten Alvar Älmeberg.
Nr 4 från höger är Carl-Einar Jonsson |
|
Hugins färdväg öster om Gotland - men över internationellt vatten. Med rött ser vi Osinskijs färdväg från start i den lettiska staden Tukus (röd stjärna) till nedskjutningen av Hugin |
|
5:e lägesrapporten avser Hugins positionsangivelse |
|
6:e lägesrapporten - den sista - från Hugin. Överste Sjinkarenko sänder anfallsordern "koryte". |
Kl 11.23 mottar radiostationen på flygbasen Hägernäs (norr Stockholm) ett hastigt avbrutet telegrafianrop som anses komma från Hugin - därefter tystnad.
Osinskij rapporterar ca 11:25 till sin bas att uppdraget är slutfört, att han noterat flera träffar i målet med sin automatkanoner och att DC3:an störtar i havet med ena motorn brinnande.
Kl 11:28 kraschar Hugin mot havsytan och slits i bitar...
|
Model
av Hugin (och det identiska systerflygplanet Munin). Notera antennspjuten som
pekar ut från styrbords (höger) sida.
Plexiglaskuporna på flygkroppens ovansida
är domer för ytterligare (annan frekvens) antenner. Lägg också
märke till de tre antennlinorna (kortvåg) från flygkroppens främre del
till fenan.
|
|
Uppskuren
del av kabinens babords (vänstra) sida. De fyra signalspanarna sitter i rad
efter varandra. Variationer i signalspaningsutrustningen förekommer. Längst bak
på styrbords (höger) sida har FRA:s gruppchef sin plats. Vid denna flygning
heter han Carl-Einar Jonsson. Även han disponerar viss signalspaningsutrustning.
|
Vid kraschen mot havsytan slits babords vinge loss från
flygkroppen och större delen av kabinens babordssida fläks upp. De fyra
signalspanarna på babordssidan försvinner i havet för evigt. De tre flygarna
från flygvapnet samt Carl-Einar Jonsson (FRA) har sina flygstationer på andra
platser i planet och följer vraket i djupet. Deras kvarlevor återfinns - i
vraket - vid bärgningen i mars 2004. DNA-analyser fastställer deras identitet.
Det finns, som vanligt vid gåtfulla försvinnanden,
spekulationsteorier om de fyra signalspanarnas öde. En spanare skulle ha hoppat i fallskärm men blivit ihjälskjuten av Osjinskij... de fyra signalspanarna skulle ha överlevt kraschen och blivit
tagna till fånga på ett ryskt fartyg osv...
Betänk inför dessa svagt
underbyggda teorier att flygplanets två motorer slets loss från sina
motorfästen i vingarna vid kontakten med havsytan och att motorerna återfanns 200 meter akter om
flygplanet. Lägg därtill att kabinen, vid nedslaget, slets upp på babords sida
som en konservburk - då är det inte svårt att förstå att de fyra
signalspanarnas kropparna har kastats ut och börjat sjunka till botten i närheten av
motorernas fyndplats - dvs 200
meter akter om vrakets fyndplats. Kropparna har (sannolikt)
under sin färd nedåt genom vattnet drivit med havsströmmarna i snart sagt
vilken riktning som helst innan de kommit till ro på havets botten.
Naturligtvis är det svårt, för att inte säga omöjligt, att avsöka en så
obestämd yta på 125
meters djup.
|
DC3:an med nära nog helt uppsliten babordssida. Vi ser alltså in i flygplanet. Fönstren i bakgrunden sitter på styrbordssidan. Längst till vänster resterna av cockpit där kvarlevorna av Alvar Älmeberg och färdmekanikern Herbert Mattson återfanns. |
|
Till vänster i bild babords landningshjul. I bakgrunden styrbordssidans fönsterrad. |
|
Losslitna vrakdelar |
|
DC3:ans sporrhjul. Flygplantypen har två hjul i huvudstället och ett mindre hjul längst akterut. |
|
Fenan är vikt åt babord. Alla roderytor var dukklädda och har därmed skattat åt förgängelsen |
|
Akterpartiet är brutet strax för om fenan. Notera nationalitetsmärket på flygkroppens styrbordsida. Nationalitetsmärket fanns även på babords sida |
|
Notera granathålen på styrbordssidan. Osjinskis attack skedde med inflygning och automateld, avgiven med MIG15:s tre kanoner, från styrbord. Notera även antennspjuten på flygkroppens ovansida (med dragning åt styrbord) |
|
Alla de svarta "prickarna" på flygkroppen är ingångshål från granater. Mot detta får det anses självklart att flygplanet störtade. I förgrunden styrbords landningshjul samt en krossad antenndom. Styrbords vinge förblev på sin plats vid kraschen mot havsytan |
|
Styrbords motor. Den, liksom babords motor, återfanns 200 meter akter om vraket. Till höger, i bakgrunden, den till större delen krossade förarkabinen |
|
Detalj av Hugins genomskjutna nöddörr |
|
Nöddörr från flygplanets akterdel. Att nöddörrens öppningshandtag står i öppet läge visar att någon öppnat dörren på färden mot undergången. Flygplanets skador visar dock att ingen kunnat överleva kraschen mot havsytan... |
|
En av Hugins klockor. Denna har stannat på 11:29:40. Kraschen mot havsytan beräknas till 11:28 |
Nedan följer några bilder på den signalspaningsutrustning som bärgades
|
Trådbandspelare som användes för att dokumentera, och senare analysera, mottagna radiosignaler. Varje operatörsplats hade sådan inspelningsutrustning. De olika operatörsplatserna hade vanligen olika utrustningar beroende av uppdrag |
|
Mottagaren APR-5A är extra intressant eftersom den stammar från USA. Känt är att Hugin ofta bar en topphemlig amerikansk radarsignalmottagare, APR-9. Denna utrustning kom från USA (NATO) via England till FRA. Avsikten med att placera denna mottagare i Sverige var att i utbyte få signalspanings-information. Innehavet av apparaten placerar definitivt Sverige utanför neutralitet och alliansfrihet.
|
Någon
APR-9 återfanns emellertid inte i vraket eller på havsbotten invid
vraket - vilket inte nödvändigtvis utesluter att den fanns ombord....
Kanske får vi svaret när hemligstämpeln lyfts 2022?
Så följer avslutningsvis några bilder på upphittade ägodelar tillhörande de fyra besättningsmän vars kvarlevor återfanns i vraket.
|
Ett par handskar (t.v.) samt plånböcker |
|
Någons livrem... |
|
...och någons portfölj |
|
Flygförarkniv m/48 efter 50 år på havsbotten... |
|
Redaktörens nytillverkade kopia av flygförarkniv m/48. Originalen har inte flygvapnets bevingade propeller instansad i knivslidans läder utan Tre kronor |
|
Sist i bildkollaget glasögon, nycklar och pärlan bland fynden:
Alvar Älmebergs vigselring! Ringen deponerad hos Flygvapenmuseum av Älmebergs efterlevande. |
- Ω
-
Om Du vill bli inskriven i Tidsspegelns aviseringslista för nya artiklar så skriv ett e-mejl till
erland.renstrom@telia.com
I mailet skriver du "Önskar bli införd i Tidsspegelns aviseringslista" samt Din e-postadress. Väl mött i Tidsspegeln!