Den som likt 5698 andra läsare vill veta mer om Krigsflygfält 16 kan följa vidstående länk. Krigsflygfält 16 Ett besök på Krigsflygfält 2, nere i Skåne där många amerikanska och engelska flygare nödlandade under Andra Värlskriget finns på länken Krigsflygfält 2
Åter till SM i konstflyg! Den tekniska kvalitén kunde varit bättre - men kopian blir aldrig bättre än originalet!
Nu några osorterade bilder som mestadels får tala för sig själva.
Nils Schylström med SAAB Safir väntar på startorder |
Kristin Nyberg äntrar sittbrunnen på sin Yak 52 |
Snart startklar! |
En gästande fågel |
Noter "körschemat" på instrumentpanelen! |
Många tillflygande gäster och intresserade fanns |
Kristin tankar - prima flygbensin |
Närbild på SE-KDD, Yak 52 |
Safiren drivs av en 6-cylindrig Lycoming motor - "still going strong" - efter snart 70 år! |
Nils Schylström berättar om den Safir han flugit från basen F21 i Luleå |
Av Nils livfulla och sakliga berättelse om Safiren memorerar redaktören att resan från Luleå, med mellanlandning och tankning i Östersund förbrukade "fjuttiga" 155 liter flygbensin. Eftersom Nils till vardags spakar JAS 39 Gripen ställde redaktören en fråga om bränsleförbrukning i Gripen. Svaret blev: "Om jag tankar 3 ton bränsle (flygfotogen) och flyger med tänd efterbrännkammare är det tomt i tankarna efter 7 minuter". Jo, jo en märkbar skillnad - men hastigheten skiljer också betydligt! På F21 finns faktiskt totalt tre Safir - men två av dem är "resevdelsplan" som håller denna relik flygande!
- Ω -
PS Om Du vill bli inskriven i Tidsspegelns aviseringslista för nya artiklar så skriv ett e-brev till
erland.renstrom@telia.com
I mailet skriver du "Önskar bli införd i Tidsspegelns aviseringslista" samt Din e-postadress.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar