Vi var åtta män, envar med skilda kompetenser inom ämnet - men nu är fritid, eller en tid då sinnet är befriat från vardagens tvång.
Samtalen svävar mjukt runt bordet och landar så småningom hos kriminalkommissarie EP.
- Jag har en historia ur livet som törhända intresserar er, säger han med sitt skånska idiom - ett idiom som trots ett långt arbetsliv i huvudstaden är fullt märkbart.
- En afton blir jag och två kollegor kommenderade till ett annorlunda uppdrag, säger EP - Vi skall eskortera en intern från Österåkeranstalten till ett i förseglat kuvert angivet mål. Kuvertet får brytas först när vi befinner oss i bilen tillsamman med fången.
- Efter sedvanliga formaliteter rörande fångens identitet övertar jag befälet, bryter kuvertet och läser att vår resmål är den militära flygbasen i Karlsborg.
Miro Barešić |
- Vår fånge är den internationellt beryktade Miro Barešić, mannen som tillsamman med Anđelko Brajković mördade den jugoslaviska ambassadören i Sverige, Vladimir Rolović, den 7 april 1971. Barešić skall omgående utvisas från Sverige - hur eller vart är ännu förborgat för oss.
- Barešić och Brajković dömdes till livstids fängelse 1971 men fritogs vid Sveriges hittills första flygplanskapning den 15 september 1972. Sedan Barešić och fem andra fängelsedömda kroater utväxlats mot SAS-planets 86 passagerare flögs kroaterna till Spanien.
- Efter ett brokigt mellanspel greps Miro Barešić av CIA-agenter 1980 och utlämnades till Sverige för vidare befordran till fängelse. 1985 omvandlades hans livstidsstraff till 18 års fängelse.
- Två år senare, 1987, sitter han nu med mig och två kollegor i en bil på väg mot Karlsborg - för vidare färd ut ur Sverige.
Flygvapnets Tp84, Lockheed C-130 Hercules Lastförmåga 19,8 ton. Räckvidd 3800 km |
Tp 84 Hercules |
- Jag, säger EP, och mina två kollegor får vackert sitta på de spartanska säten som är maskinens standardinredning. Att påstå att sittplatserna var bekväma är lika falskt som att påstå att bullernivån från de fyra motorerna med sina dånande propellrar liknade sommarvindens lek i lindarnas löv! Öronproppar var vad som gällde...
Färden till Las Palmas var helt händelselös - undantaget att vi avundades familjen Barešić som hade en varm, relativt tyst, och ombonad miljö i sin husvagn!
- I Las Palmas får vi emellertid nya instruktioner. Barešić med familj skall flygas västerut över Atlanten till Paraguay i Sydamerika.
- Flygningen över Atlanten till Sydamerika förlöper friktionsfritt. De dånande propellrarna äter sig fram genom lufthavet och ger maskinen en marschfart om 500 km/h. Färden är lång, 7400 km, och vi måste landa och tanka innan vi når vårt mål, Paraguays huvudstad Asunción. Mat och varmdryck serveras regelbundet under resan - i husvagnen dricker man vin och firar frigivningen och ett nytt liv i diktatorn Stroessners Paraguay. Barešić har under sin "utflykt" från trista fängelseanstalter i Sverige hunnit bekanta sig med Stroessner och varit en av hans livvakter. Nu skall tråden åter spinnas...
- Resten är historia säger EP ock läppjar på sitt glas Lagavullin.
"Baresic får frikostigt permissioner för körkortslektioner och för maratonträning. Vid ett tillfälle under hans många vistelser utanför fängelset följer polisens spanare honom till ett möte med en ljushårig kvinna i en björkdunge på Norra Djurgården. Hon lutar sig vällustigt mot ett träd och drar upp sina vida kjolar. Efter en flåsande kärleksakt hoppar hon in i sin japanska personbil och kör från platsen. Det visar sig att hon jobbar på Täbyanstalten.
Finns någon annan plats på jorden en kriminalvård som vår?"
Förvisso fick Holmér mycket kritik för hanteringen av mordet på Olof Palme - men detta stycke har aldrig ifrågasatts!
Epilog Miro Barešić (från Wikipedia)
Miro Barešić stupade i strid den 31 juli 1991 vid 40 års ålder. Den kroatiska regeringen hemlighöll hans död i över ett år för att inte moralen i den kroatiska armén skulle sjunka. Han utnämndes postumt till major.
I den kroatiska byn Drage Drage avtäcktes en staty av Barešić på 25-årsdagen av hans död vilket väckt starka reaktioner från Serbien.
- Ω -