lördag 13 december 2014

Messerschmitt Me 163

De allt tyngre luftangreppen på Tyskland medförde ett ökat behov av skyddsåtgärder. Luftwaffes jaktflygplan hade i princip inte förnyats sedan Messerschmitts Bf 109 och Focke-Wulfs Fw 190 gjorde full entré i slutet av 1930-talet. Dessa flygplantyper motsvarade emellertid inte längre i fart, manövrerbarhet och beväpning de allierade bombarmadornas eskorterande jaktflygplan av typen P 51 Mustang. Bombarmadorna i sig utgjorde dessutom genom sin tunga beväpning en svårforcerad skyddsmur. De amerikanska anfallsföretagen mot Tyskland genomfördes av månghundrade flygplan av typen B-17 Flygande Fästning. Varje sådan Flygande Fästning hade 13 st 12,7 mm kulsprutor vilka kunde ge eld framåt, uppåt, nedåt och bakåt. Namnet Flygande fästning var inte fel!

Tysklands Luftwaffe behövde i detta läge ett flygplan med kort insatstid, med hög stig- och topphastighet och med en adekvat beväpning för att kunna möte och övervinna bombföretagens kärna och dess eskort.


Messerschmitts Me 163 Komet var en av lösningarna på problemet. Me 163 var det första, och hittills enda, operativa flygplanet med raketdrift. Drivlinan bestod av en raketmotor konstruerad av den för oss tidigare kände konstruktören av luftoberoende u-båtsmotorer, Hellmuth Walter. I raketmotorkonstruktionen HWK 109-509A använde han en blandning av väteperoxid och alkohol, T-stoff, som drivmedel.

Me 163 konstruerade av Alexander Lippich och testflögs redan den 1 september 1941. Flygplanet var i aktiv tjänst 1944-1945 men infriade aldrig sina förväntningar. Resultatet vid krigsslutet var 16 luftsegrar med 10 egna förluster.

Lippich som från början arbetade vid Deutche Forschungsanstalt für Segelflug (DFS) flyttade med sitt projekt till det mer kompetenta Messerschmitt i Augsburg den 2:e januari 1939.

Fartprestanda för 163 var synnerligen imponerande: testflygaren Heini Dittmar uppnådde i början av juli 1944 då otroliga 1130 km/h!



För att minska startvikten och därmed få förbättrat förhållande vikt/dragkraft hade Me163 inget landningsställ. Vid start användes en liten tvåhjulig vagn som kastades (och återanvändes) så snart flygplanet var luftburet. Den lilla propellern i nosen driver en el-generator. 




Landning skedde på en från flygkroppen nedsänkbar skida.

Planer fanns att omfamna alla presumtiva bombmål i Tyskland med "skyddsringar" av Me 163!



Den nya raketmotortypen Walter HWK 109-509B fick sin plats i och med produktionen av B-versionen av Me 163. Denna motor fick sin kraft dels från vad som kallades C-Stoff, en blandning av hydrazinhydrat och metanol, och dels från T-Stoff. Bränslena var var för sig mycket explosiva och det inträffade att flygplanen exploderade under tankning trots att tankningen skedde i två steg från separata tankbilar och med separata påfyllningsställen på flygkroppen.

Beväpningen utgjordes från början av 2 st 30 mm automatkanoner. Det var emellertid mycket svårt att träffa motståndaren eftersom stridskontakten bara varade några få sekunder till följd av Me 163's höga fart i förhållande till målet.

En anpassning till mindre rutinerade piloter/skyttar var införandet av Sondergerät 500 Jägerfaust. Detta bestod av kortpipiga 50 mm enskottskanoner riktade uppåt. Fem sådana kanoner monterades i vingroten på vardera sidan av flygplanet. Avfyringen skedde automatiskt med hjälp av en fotocell när Me 163 passerade under målet. 

Heini Dittmars hastighetsrekord från mitten av 1944, 1,130 km/h, stod sig till den 31 augusti 1953 då Neville Duke i en Hawker Hunter F Mk3 nådde 1171 km/h.


Messerschmitt Me 163 Komet


Beskrivning
TypJaktplan
Besättning1
Första flygningaugusti 1941
I aktiv tjänst1944 - 1945
Versioner1
TillverkareMesserschmitt
Data
Längd5,85 m
Spännvidd9,33 m
Höjd2,76 m (på startvagn)
Tomvikt1 908 kg
Max. startvikt4 310 kg
Motor(er)1 x Walter HWK 109-509A-1/2 vätskeraket
Dragkraft16,67 kN
Prestanda
Max. hastighet955 km/h
Räckvidd med max. bränsle35,5 km
Transporträckvidd- km
Max. flyghöjd12 000 m
Stigförmåga9 145 m på 2 min 36 sek
Beväpning2 st fasta 30 alt 20 mm kanoner
             Antal byggda         ca 370 st
                                              

                                                                                      - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar