Man skulle kunna bli tokig för mindre..... En uppmärksam läsare av Tidsspegeln har påvisat ett fel i det senaste resebrevet (nr IV) ... Japanerna döpte sin styrbara självmordsbomb till "Ohka" vilket betyder "Körsbärsblomman". Amerikanska sjömän, utsatta för dessa flygande bomber, kallade skapelsen för "Baka" dvs "Idioten" vilket förstås syftar på de unga Japaner som offrade sina liv för en förvriden och omöjlig sak!
Redax får, ännu en gång, be om ursäkt.. dubbelt upp! Nu är det (väl) rätt?
Erland
Välkommen till Tidsspegeln! Målet med detta e-magazin är att med spegelns hjälp reflektera och belysa såväl militärt tekniskt intressanta lösningar som händelser som vi glömt. Händelser som kanske inte ligger så långt tillbaka i tiden men vilka i bruset av allt nytt kommit att skymmas av tidens gång. Det är min förhoppning att du finner innehållet i Tidsspegeln såväl berikande som intressant. Tidsspegelns layout är anpassad efter Google Chrome. Väl mött i Tidsspegeln! Erland
måndag 28 november 2016
söndag 27 november 2016
Jo, detta om leran...
Ett "snapshot" utgör denna episod i utkanterna av Albert. Vi har "jagat" hit och dit i sökandet efter minnesvärda platser... Vi har lite lunchskaffning med oss (öl, ost och bröd) och jag gör en gir in på en "jordbruksväg" i kanten på en stor åker...
Vi får dra oss undan i skyl för att "kissa". .... Genom mitt flitiga läsande om alla de helvetiska kval som unga män tvingades genomleva i 1914 - 1918:s skyttegravar känner jag mig "som hemma".. Färdigpissat och nu framåt i leran.... Jag säger: V8:s 4-hjulsdrift räddade oss från bärgningsassistans!! Krängandes hit och dit... Sant och slut... (jo, jag hade faktiskt tvivel om detta företags framgång....) Eder alltid förbindlige Redaktör, Erland.
Vi får dra oss undan i skyl för att "kissa". .... Genom mitt flitiga läsande om alla de helvetiska kval som unga män tvingades genomleva i 1914 - 1918:s skyttegravar känner jag mig "som hemma".. Färdigpissat och nu framåt i leran.... Jag säger: V8:s 4-hjulsdrift räddade oss från bärgningsassistans!! Krängandes hit och dit... Sant och slut... (jo, jag hade faktiskt tvivel om detta företags framgång....) Eder alltid förbindlige Redaktör, Erland.
En historisk Europaresa 2016, del IV
Så var det då dags att lämna det historiskt intressanta Dunkerque och starta resan österut - mot franska Albert. Staden är bekant för de förlustbringande striderna här före, under och efter 1916 under Första Världskriget. Vi återkommer strax till detta.
Första stoppet blev Mimoyescques. Jag visste att detta monumentala V3 muséeum var "säsongsstäng" men ville ändå "ha varit där".
En stor, gropig och lerig (värre skulle bli), grusplan framför några stängda grindar var allt som bestods oss... Platsen är dock mycket intressant och kanske där kan bli ett senare besök! Jfr artikeln i Tidsspegeln "Märkliga Vapen II".
Andra delmålet på vägen mot Albert var "La Coupole" belägen 5 km från Saint-Omer (Pas-de-Calais, France).
Efter de förödande allierade bombningarna av raketbasen Peenemünde (på Rügen) under augusti 1943 beslöts att en avfyrningsbas för V2 skulle byggas i nordvästra Frankrike. Tillverkningen av V2-missilen, den första interkontinentala roboten med det officiella namnet Aggregat 4 (den 4:e raketen i utvecklingsprogrammet) flyttades samtidigt till en underjordisk anläggning i Nordhausen kallad Mittelverk Dora. (Jfr artikeln Mittelwerk Dora, nov 2015)
"Tornet" till vänster i bild är ett ventilationsschakt! Stödmurarna i bildens nederkant betingas av behovet av stöd för den väldiga kupolen.
La Coupole blev en mäktig, men aldrig använd, anläggning. Centralhallen mäter ca 45 meter i höjd och har en diameter på 71 meter. Betongtaket har en tjocklek på dryga 5 meter och motstod därmed alla dåtida kända bomber.
Den ännu inte bruksfärdiga anläggningen bombades svårt under 1944 (fast engelsmännen visste inte vad de bombade!) och övergavs samma år till följd av de allierades landstigning i Normandie 6 juni 1944.
Under "resans gång" hade behovet av fasta avskjutningsplatser för V2-vapnet ersatts av den mobila avfyrningsrampen "Meillerwagen" där en robot kunde tankas, få sina avfyrings- och måldata inlästa, och avfyras inom loppet av en timme.
Nu några bilder från muséet La Coupole!
En tidig försöksraket för vad som av von Braun och hans medarbetare skulle utvecklas till V1 och V2.
Reservkraftverk i La Coupole
Anläggningen "La Coupole" blev aldrig färdigställd...
Aggregat 4, eller V2, tillverkat av slavarbetare i Nordhausens Mittelwerk Dora i 6000 exemplar. Världens första interkontinentala robot
Världens första kryssningsmissil V1 eller som den faktiskt heter: Fiesler Stoch 103
Få vet idag att Tyskland, i likhet med Japan, under 2:a Världskriget konstruerade flygande självmordsbomber. Vilket det tyska namnet för dessa "engångsbomber" var är förborgat... I Japan döptes de flygande bomberna till "Ohka" vilket blir, ungefär, "körsbärsblomman". Amerikanarna döpte stilfullt detta "idiotiska" vapen till "Baka" vilket på Japanska faktiskt betyder "Idiot(en)". Hitler, tillstyrkte aldrig detta grepp - och den "Tyska Idioten" kom därmed aldrig till användning!
Första stoppet blev Mimoyescques. Jag visste att detta monumentala V3 muséeum var "säsongsstäng" men ville ändå "ha varit där".
En stor, gropig och lerig (värre skulle bli), grusplan framför några stängda grindar var allt som bestods oss... Platsen är dock mycket intressant och kanske där kan bli ett senare besök! Jfr artikeln i Tidsspegeln "Märkliga Vapen II".
Andra delmålet på vägen mot Albert var "La Coupole" belägen 5 km från Saint-Omer (Pas-de-Calais, France).
Efter de förödande allierade bombningarna av raketbasen Peenemünde (på Rügen) under augusti 1943 beslöts att en avfyrningsbas för V2 skulle byggas i nordvästra Frankrike. Tillverkningen av V2-missilen, den första interkontinentala roboten med det officiella namnet Aggregat 4 (den 4:e raketen i utvecklingsprogrammet) flyttades samtidigt till en underjordisk anläggning i Nordhausen kallad Mittelverk Dora. (Jfr artikeln Mittelwerk Dora, nov 2015)
"Tornet" till vänster i bild är ett ventilationsschakt! Stödmurarna i bildens nederkant betingas av behovet av stöd för den väldiga kupolen.
La Coupole blev en mäktig, men aldrig använd, anläggning. Centralhallen mäter ca 45 meter i höjd och har en diameter på 71 meter. Betongtaket har en tjocklek på dryga 5 meter och motstod därmed alla dåtida kända bomber.
Den ännu inte bruksfärdiga anläggningen bombades svårt under 1944 (fast engelsmännen visste inte vad de bombade!) och övergavs samma år till följd av de allierades landstigning i Normandie 6 juni 1944.
Under "resans gång" hade behovet av fasta avskjutningsplatser för V2-vapnet ersatts av den mobila avfyrningsrampen "Meillerwagen" där en robot kunde tankas, få sina avfyrings- och måldata inlästa, och avfyras inom loppet av en timme.
Inalles tillverkades 6000 missiler - och avfyrades 1400 raketer mot London och 1600 mot Amsterdam.
V2 missilens tillverkning krävde ca 15.000 tvångsarbetares liv - 5.000 civilpersoner dödades vid deras nedslag runt om i Europa.
Nu några bilder från muséet La Coupole!
En tidig försöksraket för vad som av von Braun och hans medarbetare skulle utvecklas till V1 och V2.
Reservkraftverk i La Coupole
Anläggningen "La Coupole" blev aldrig färdigställd...
Aggregat 4, eller V2, tillverkat av slavarbetare i Nordhausens Mittelwerk Dora i 6000 exemplar. Världens första interkontinentala robot
Världens första kryssningsmissil V1 eller som den faktiskt heter: Fiesler Stoch 103
Få vet idag att Tyskland, i likhet med Japan, under 2:a Världskriget konstruerade flygande självmordsbomber. Vilket det tyska namnet för dessa "engångsbomber" var är förborgat... I Japan döptes de flygande bomberna till "Ohka" vilket blir, ungefär, "körsbärsblomman". Amerikanarna döpte stilfullt detta "idiotiska" vapen till "Baka" vilket på Japanska faktiskt betyder "Idiot(en)". Hitler, tillstyrkte aldrig detta grepp - och den "Tyska Idioten" kom därmed aldrig till användning!
Ω
fredag 25 november 2016
En historisk Europaresa 2016, del III
Från baslägret i Haaren (två nätter) med besök i slottet Wewelsburg och i Teutoburger Wald styrdes färden mot franska Dunkerque vid Engelska kanalen.
Den 500 km långa resan västerut till delmålet innebar passage av Holland och Belgien. I det moderna Europa märks emellertid just inget vid "blixtvisiten" i dessa två länder: undantaget GPS:en och mobilen som båda aviserade skiftet av länder!
Hôtel Les Gens de Mar, (ung Sjöfararnas Hotell), maritimt inspirerat, blev vårt natthärbärge i Dunkerque under två dygn.
Dunkerque fick en dramatisk plats i historien under dagarna 26 maj till 4 juni 1940 då världshistoriens, genom tiderna, största evakuering genomfördes. Den brittiska expeditionsstyrkan, BEF, hade tillsamman med franska styrkor inringats av tyska stridskrafter och läget var sådant att de enda alternativen var kapitulation eller evakuering.
Churchill valde evakuering och under namnet "Operation Dynamo" räddades 338.226 man, de flesta britter men även drygt 100.000 fransmän och belgare evakuerades. Dynamo krävde att, bokstavligen allt som kunde flyta, användes...
Krigsfartyg naturligtvis men även fiskebåtar och rena nöjesbåtar. 200 av dessa farkoster sänktes... tusentals män drunknade... eller dödades av tyska flygbomber och kulspruteeld...
All tung materiel måste överges... t ex 2.472 kanoner, 20.000 motorcyklar, nära 65.000 fordon av alla de slag, 445 stridsvagnar, 337.000 ton förnödenheter, 68.000 ton ammunition, 147.000 ton bränsle...
Under tidsspannet från Tysklands överfall på Frankrike den 10 maj (1940) till Frankrikes kapitulation den 22 juni (1940) stupade 3.500 britter och sårades 13.053. BEF:s (British Expeditionary Force) förluster under denna tid var 68.000 man, stupade, sårade, saknade eller tillfångatagna...
Fartygsförluster under Operation Dynamo
British ships
En av alla förluster vid Dunkerque: Mona's Queen gick på en mina utanför Dunkerque's stränder 29 maj 1940
Nyss trodda de sig ha blivit räddade... notera dem som kastar sig överbord! En jagare tog ombord ca 900 man... alla på däck för att inte drunkna i mörkret om jagaren sänktes... Flygbomber, kulspruteeld och minor var allestädes närvarande...
Ω
Den 500 km långa resan västerut till delmålet innebar passage av Holland och Belgien. I det moderna Europa märks emellertid just inget vid "blixtvisiten" i dessa två länder: undantaget GPS:en och mobilen som båda aviserade skiftet av länder!
Hôtel Les Gens de Mar, (ung Sjöfararnas Hotell), maritimt inspirerat, blev vårt natthärbärge i Dunkerque under två dygn.
Dunkerque fick en dramatisk plats i historien under dagarna 26 maj till 4 juni 1940 då världshistoriens, genom tiderna, största evakuering genomfördes. Den brittiska expeditionsstyrkan, BEF, hade tillsamman med franska styrkor inringats av tyska stridskrafter och läget var sådant att de enda alternativen var kapitulation eller evakuering.
Churchill valde evakuering och under namnet "Operation Dynamo" räddades 338.226 man, de flesta britter men även drygt 100.000 fransmän och belgare evakuerades. Dynamo krävde att, bokstavligen allt som kunde flyta, användes...
Krigsfartyg naturligtvis men även fiskebåtar och rena nöjesbåtar. 200 av dessa farkoster sänktes... tusentals män drunknade... eller dödades av tyska flygbomber och kulspruteeld...
All tung materiel måste överges... t ex 2.472 kanoner, 20.000 motorcyklar, nära 65.000 fordon av alla de slag, 445 stridsvagnar, 337.000 ton förnödenheter, 68.000 ton ammunition, 147.000 ton bränsle...
Under tidsspannet från Tysklands överfall på Frankrike den 10 maj (1940) till Frankrikes kapitulation den 22 juni (1940) stupade 3.500 britter och sårades 13.053. BEF:s (British Expeditionary Force) förluster under denna tid var 68.000 man, stupade, sårade, saknade eller tillfångatagna...
Fartygsförluster under Operation Dynamo
British ships
Type of vessel | Total engaged | Sunk | Damaged | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Cruisers | 1 | – | 1 | |||||||||||||||||||
Destroyers | 39 | 6 | 19 | |||||||||||||||||||
Sloops, corvettes and gunboats | 9 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
Minesweepers | 36 | 5 | 7 | |||||||||||||||||||
Trawlers and drifters | 113 | 17 | 2 | |||||||||||||||||||
Special service vessels | 3 | 1 | – | |||||||||||||||||||
Ocean boarding vessels | 3 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||
Torpedo boats and anti-submarine boats | 13 | – | – | |||||||||||||||||||
Former Dutch schuyts with naval crews | 40 | 4 | Unknown | |||||||||||||||||||
Yachts with naval crews | 26 | 3 | Unknown | |||||||||||||||||||
Personnel ships | 45 | 8 | 8 | |||||||||||||||||||
Hospital carriers | 8 | 1 | 5 | |||||||||||||||||||
Naval motor boats | 12 | 6 | Unknown | |||||||||||||||||||
Tugboats | 34 | 3 | Unknown | |||||||||||||||||||
Other small craft[note 1] | 311 | 170 | Unknown | |||||||||||||||||||
Total British ships | 693 | 226 | ||||||||||||||||||||
|
En av alla förluster vid Dunkerque: Mona's Queen gick på en mina utanför Dunkerque's stränder 29 maj 1940
Nyss trodda de sig ha blivit räddade... notera dem som kastar sig överbord! En jagare tog ombord ca 900 man... alla på däck för att inte drunkna i mörkret om jagaren sänktes... Flygbomber, kulspruteeld och minor var allestädes närvarande...
Ω
tisdag 22 november 2016
En historisk Europaresa 2016, del II
När man, som vi, slagit ett tvådagars läger i Haaren är det inte bara slottet Wewelsburg som kittlar upplevelsesinnet! På armlängds avstånd från Haaren ligger två megasevärdheter! Den ena är Hermannsdenkmal (Herrmannsminnesmärket), den andra Externsteine.
Hermannsdenkmal uppfördes under åren 1841-1875 till minne av Goternas framgångsrika slag mot Roms legioner år 9 eKr. Här, i Teutoburger Wald, hejdades en gång för alltid det romerska väldets utvidgning.
Monumentet är 53,46 meter högt och den livströtte kan sega sig upp till "utsiktsbalkongen" (rundvandringen) ovanför pelarraden!
För sifferbitaren:
Hermanns svärd är hela 7 meter långt!
Den andra sevärdheten i området Teutoburger Wald är Externsteine. Kalkstensklippor till"funktionen" påminnandes om Englands Stonehenge - men väldigare och absolut inte formade av människor!
Platsen antas vara centrum för förhistorisk tillbedjan - och än i dessa dagar samlas där årligen ca 50 000 människor för att fira sommarsolståndet!
Lägg märke till livströtta tyskars upplevelsedröm - högt där uppe!
Ω
Hermannsdenkmal uppfördes under åren 1841-1875 till minne av Goternas framgångsrika slag mot Roms legioner år 9 eKr. Här, i Teutoburger Wald, hejdades en gång för alltid det romerska väldets utvidgning.
Monumentet är 53,46 meter högt och den livströtte kan sega sig upp till "utsiktsbalkongen" (rundvandringen) ovanför pelarraden!
För sifferbitaren:
Hermanns svärd är hela 7 meter långt!
Den andra sevärdheten i området Teutoburger Wald är Externsteine. Kalkstensklippor till"funktionen" påminnandes om Englands Stonehenge - men väldigare och absolut inte formade av människor!
Platsen antas vara centrum för förhistorisk tillbedjan - och än i dessa dagar samlas där årligen ca 50 000 människor för att fira sommarsolståndet!
Ω
måndag 21 november 2016
En historisk Europaresa 2016, del I
Ja, så var då Tidsspegelns redaktion åter bemannad. En Europaresa väl värd namnet är slutförd - en resa som under 30 dagar fört till 1900-talets mer historiska - och bemärkta - mål. Om du, käre läsare, tänker dig en "Europacirkel" med start- och slutpunkt i Kiel förstår du vad som avses. Wewelsburg i sydvästra Tyskland, Dunkerque, Mimoyesque, La Coupole samt staden Albert, alla i v:a frankrike - slottet, Neuschwanstein i Füssen (Bayern), det återuppförda barockslottet Zwinger i Dresden, raketbasen Peenemünde och det - för den tyske arbetaren - tänkta semesterparadiset Prora vid Tysklands Östersjöstrand.
Välkomna till ett besök vid dessa platser, jag skall vara din ciceron!
Slottet Wewelsburg i västsydvästra Tyskland har en särskild plats i det Nationalsocialistiska och SS-bländade Tyskland. Här grundlade den tidigare hönsfarmaren och sedermera SS-chefen Heinrich Himmler sitt ideologiska centrum. Himmler "hyrde" slottet på 100 år för den symboliska summan av 1 riksmark!
Här skulle SS-staten ha sin ideologiska vagga, här skulle den ariska mysticismen flöda, här skulle stupade SS-hjältars dödskalleringar samlas i kryptan i norra tornets bottenvåning, här skulle de mest bemärkta männen i SS samlas i Obergruppenführersalen och samråda.
Wewelsburgs norra torn var ägnat åt SS-riter och mysticism. Himmler hade intentioner om att förse det "stympade" norra tornet med en överdel, en "hatt" - men kriget kom dock emellan...
Borgen Wewelsburg byggdes i sin nuvarande form i början av 1600-talet av biskopen Theodor von Fürstenberg, men platsen vid den lilla byn Wewelsburg hade huserat olika fästningar och borgar ända sedan 800-talet.
År 1934 skrev SS ledare Heinrich Himmler under ett hundraårigt hyreskontrakt för slottet Wewelsburg. Efter detta byggdes slottet om och restaurerades. Planen var att slottet skulle bli en skola för ledare inom SS där de skulle utbildas i bland annat historia, mytologi, astronomi, konst och arkeologi.
Flertalet studierum byggdes tillsammans med kök, matsal och gästrum. Även vakthus och barracker byggdes på slottsgården.
Planerna om att göra Wewelsburg till SS-skola kom aldrig att realiseras utan istället fick Wewelsburg många andra funktioner och kom att bli ett kulturellt centrum för SS. Flera arkeologiska expeditioner utgick från borgen och forskningsorganisationen Ahnenerbe fick sin bas här. Dessutom fungerade slottet som mötesplats för högt uppsatta män inom SS.
De längre gående framtidsplanerna för området runt slottet var stora, det skulle under en tjugoårsperiod byggas ut till att bli ett helt samhälle där SS-officerare skulle kunna bo med sina familjer. Krigsutbrottet 1939 satte dock stopp för dessa planer.
I mars 1945 närmade sig amerikanska styrkor området och chansen att hindra dessa från att inta Wewelsburg var ringa. Fredagen den 30 mars utfärdade därför Heinrich Himmler en order till Haupsturmführer Heinz Macher om att förstöra slottet för att undvika att det skulle hamna i fiendens händer.
Dagen efter, den 31 mars, verkställdes ordern. Flera sprängladdningar detonerades för att demolera de inre murarna och det tändes eld på slottets interiör. Stora delar av slottet totalförstördes av elden och explosionerna.
Bara två dagar senare anlände de amerikanska trupperna. Slottet hade då förutom förstörelsen av SS plundrats på värdesaker av flyktingar och före detta lägerfångar.
Efter kriget restaurerades Wewelsburg och står idag som antinazistiskt propagandamuseum med bland annat den fasta utställningen ”SS ideologi och terror”.
Två mycket speciella rum i norra tornet finns kvar än idag i det närmaste intakta.
Det ena av dessa rum som kallades Valhalla påminner om en krypta där det i golvet finns en rund uthuggen nedsänkning. Runt denna uthuggning står tolv pelare och i taket (se infälld bild) finns en svastika med utsträckta armar.
Det andra rummet i norra tornet kallas Obergruppenführersaal - detta är ett magnifikt rum där det på golvet finns en stor svart sol marmorerad i mitten på golvet. Runt den finns tolv valv med fönster.
Golvdekorationen i Obergruppenführersaal
I nästa artikel kommer vi att möta den mirakulösa evakueringen av BEF (Brittish Expedition Force) och franska förband från franska Dunkerque maj/juni 1940. Sammanlagt 338 000 man undgick fångenskap hos de tyska förbanden! En historisk bedrift!
Ω
söndag 14 augusti 2016
Scapa Flow, 13 november 1939
Här i Scapa Flow gick den internerade Tyska kejserliga flottan till botten, sänkt av sina egna besättningar den 21 juni 1919 på order av högsjöflottans befälhavare amiral Ludwig von Reuter. 51 fartyg gick till botten, 8 tyska matroser miste livet - de blev de sista stupade i 1:a världskriget!
Belyst av ett flammande norrsken gled den tyska u-båten U-47, typ VII B kl 23:30 den 13 november 1939 in i Scapa Flow via Holmsundet och Kirksundet.
Världshistoriens djärvaste u-båtsattack var inledd! U-47:s befälhavare, Korvettenkapitän Günther Prien stod på bryggan med sin 1:e officer, Engelbert Endrass. Båda skulle komma att räknas som Tyska u-båtsess, Prien med
189 156 ton sänkt allierat tonnage, Endrass med 144 019 ton. Båda skulle gå under med sina besättningar.
Günter Prien försvann spårlöst i Atlanten med U-47 och hela besättningen den 7 mars 1941. Engelbert Endrass och hans besättnings krigslycka tog slutgiltigt slut den 21 december 1941 då hans u-båt U-567 sänktes.
Günther Prien | |
Engelbert Endrass (under Scapa Flow-attacken 1:e officer på U-47, här fartygschef i egen u-båt, vit mössa!)
Natten den 13-14 november 1939, vid Scapa Flow, lystes upp av ett magnifikt norrsken, ett norrsken som speglar sig i de dimmor som lyfte från havet. De vakthavandes mörkerseendet försämrades av detta himmelska ljus som lyste upp dimmolnen och u-båten blev därmed lättare att upptäcka - även om den gick så djupt att bara tornet syntes ovan ytan.
Plötsligt tyckte sig Prien observera ett bevakningsfartyg som styrde rakt mot U-47! ALARM!! Snabbdykning!! Ingen av övriga vakthavande på bryggan hade dock observerat något avvikande och efter en noggrann titt via periskopet beordrar Prien åter ytläge.
Nattkikarna tränger genom mörkret - och till sin besvikelse finner Prien att Scapa Flow's huvudankringsplats öster om ön Flotta är tom! Men vänta nu, där i norr, strax söder om samhället Kirkwall - skymtade skuggor av stora fartyg!
Prien girar nordnordost och ger order om att göra torpedtuberna 1-4 skjutklara.
Väster om U-47, mellan öarna Cava och Flotta (se ovanstående kartskiss), låg för ankar den toppmoderna lätta brittiska kryssaren Belfast (nu museiefartyg i London, på Themsen) och de äldre lätta kryssarna Caledon, Dehli och Colombo.
Dessa fartyg förblev oupptäckta av Prien som dock, av en av utkikarna, plötsligt varsnades om två stora fartyg om babord. Tidigare tysk flygspaning fick Prien att tro att det rörde sig om slagskeppen HMS Repulse och HMS Royal Oak.
Slagskeppet HMS Royal Oak
I verkligheten rörde det sig om slagskeppet HMS Royal Oak och flygdepåfartyget HMS Pegasus, det senare ankrat ca 1500 m norr om HMS Royal Oak.
Prien beslöt att skjuta en torped mot det förmodade Repulse och två torpeder mot Royal Oak. Torpedtuberna 1, 2 och 4 vattenfylldes redo för torpedskott.
1:e officeren Endrass kontrollerade en sista gång skjutvärdena och beordrade sedan eld med tuberna 1, 2 och 4.
Tuberna 1 och 2 levererade sina torpeder mot målen med ett dovt fräsande men torpeden i tub 4 strejkade. Arbete med att åtgärda tub 4 började omedelbart.
U-47 som genomförde en babordsgir för att lämna Scapa Flow hade nu sin aktertub bärig och avlossade därför ännu en torped mot Royal Oak.
Torpeden från tub 1 mot det förmodade HMS Repulse missade sitt mål liksom torpeden från aktertuben men torpeden från tub 2 fann sitt mål: förstäven på HMS Royal Oak.
Större delen av besättningen, 1200 man, på Royal Oak njöt sin nattvila, några vaknade av explosionen men trodde att det rörde sig om en mindre explosion i något förråd ombord och vände sig i kojen... förvissade om att de skulle bli purrade om deras krafter behövdes.
Samtidigt noterade Prien att ingen som helst aktivitet kunde noteras från Britterna! Manöverrummet i U-47 meddelade att tub 4 inte kunde åtgärdas medan tuberna 1-3 strax skulle vara omladdade. Prien tog ett snabbt beslut: han fullföljde cirkeln i babordsgiren och kom åter i skottläge. Han gav Endrass order om avfyring och två torpeder träffade HMS Royal Oak som nästan omedelbart fick slagsida, kantrade och sjönk på sin ankarplats inom 15 minuter .
833 yrvakna sjömän, av 1200, följde HMS Royal Oak till den sandiga botten i Scapa Flow.
U-47 lämnade Scapa Flow samma väg som hon gjort entré och anlände något dygn senare till Wilhelmshaven i Tyskland.
U-båtsflottans chef, storamiral Dönitz, tog personligen emot U-47 i Wilhelmshaven och följde sedan besättningen till Berlin där den hedrades med storslagna propagandafestligheter samt ett möte med Adolf Hitler.
Samtliga besättningsmän belönades med Järnkorset av första klassen. Fartygschefen, Korvettenkapitän Günter Prien, tilldelades Riddarkorset med eklöv.
Ω
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)