fredag 16 december 2016

En historisk Europaresa 2016, del V

Franska motorvägar håller hög standard - men är mycket dyra! Orsaken skall, enligt utsago, ligga i att merparten av dessa vägar är privatägda. Det är fullt möjligt att på en enda dag betala vad som i Schweiz ger dig fri tillgång till detta lands motorvägar - 40 CHF, dvs knappa 400 kr. Men, säger kanske någon, finns det motorvägar i Schweiz? Jodå, och de är mångenstädes drivna kilometervis genom berg (två tunnlar=4 körfält) och dalarna är överbryggade med broar.

Nå, det var inte detta som dagens artikel skulle handla om! Om aftonen kom vi fram till denna dags resmål, staden Albert. Mitt i centrum fick vi rum på "Hotel De la Paix" ett hotell där det även serverades middag. Min franska, i träda sedan 1964, räddade, i samarbete med mimik och gester, konversationen - ty dessa eländiga fransmän vägrar ännu idag att tala annat än franska!

Albert var centrum i Somme-offensiven 1 juli 1916. Längs den 29 km långa fronten utkämpades 1 juli - 18 november (1916) världshistoriens mest förlustbringande slag. 800'000 unga män från båda sidor stupade (310'486) eller sårades här. (Jfr artikeln "Slaget vid Somme - 100 år" från juni 2016.



Den som stupade fick inte sällan ligga där han föll... Här en stupad tysk...













Givetvis besökte vi Lochnagar Crater (Jfr Minorna, december 2014) ett privatägt engelskt minnesmärke, öppet för alla. Lochnagar (innan det blev en krater) var under jord laddad med 27 ton amatol och detonationen 07:28 den 1 juli 1916 skall ha hörts ända till London.

I centrala Albert, alldeles vid kyrkan och i dess katakomber, finns ett museum som väl beskriver slaget vid Somme 1916.




Krigsredskap från Somme...



Tysk post. Observera pickelhuvan! Denna uniformspersedel ersattes av en stålhjälm 1916.

Tunga vapen 1916. Liemannens verktyg.... 

Handarbeten från tröstlösa dagar i skyttegravarna



Kulsprutepostering i ett värn..Pickelhuvan ersatt med stålhjälm..

Ofta 20 meter under jord fanns de tyska logementen... 


Brittisk postering..

Snart nog "over the top" 1 juli 1916. Lägg märke till kaptenens fotboll under högra armen! Någon bollspelande promenad blev det dock aldrig - innan dagen var slut hade 20'000 britter stupat och 40'000 sårats. 





Tyska soldater iförda gasmasker och hjälmförstärkning (frontalskydd monterat på hjälmens framsida)



 Bilden visar den brittiska mångfalden av soldater, betingat av kolonierna. "Bollarna" är skyttegravsbomber - kastade av tunnkalibriga pjäser.
 Vinter i skyttegraven... soldaten håller en död råtta i sin högra hand... råttor fanns överallt. Mängden dött kött var bedövande...










Ett fältsjukhus i främsta linjen. Läkaren har just amputerat soldatens båda händer....

Minorna (Jfr artikeln Minorna december 2014) drevs och byggdes av engelska gruvarbetare från Wales. Syftet med dessa minor var att åstadkomma hål i de tyska linjerna... hål genom vilka man kunde anfalla utan att mejas ner av kulspruteeldén.


Runt Albert finns många krigskyrkogårdar Alla välskötta trots ett hundraårigt perspektiv. Finns en brittisk organisation, CWGC, Commonwealth War Graves Commission som vårdar alla dessa brittiska krigskyrkogårdar. Många av de stupade är endast "Known to God" - andra är 22 år gamla bär namn och graden kapten...















Lägg märke till krevadgroparna till höger i bild... Ännu efter 100 år syns de....


















Vi såg nyss allehanda "handarbeten" utförda i skyttegravarna. Denna annorlunda ljusstake köpte jag i Albert i år. Botten av en 10,5 cm granathylsa, överdelen av en handgranat. I hylsbotten finns årtalet 1917 stämplat. Tänk, när den för 99 år sedan tändes i en bunker och gav ett milt ljus åt längtande pojkar - eller var de redan åldrade män?

















                                                        Ω 

måndag 28 november 2016

En korrigering...

Man skulle kunna bli tokig för mindre..... En uppmärksam läsare av Tidsspegeln har påvisat ett fel i det senaste resebrevet (nr IV) ... Japanerna döpte sin styrbara självmordsbomb till "Ohka" vilket betyder "Körsbärsblomman". Amerikanska sjömän, utsatta för dessa flygande bomber, kallade skapelsen för "Baka" dvs  "Idioten" vilket förstås syftar på de unga Japaner som offrade sina liv för en förvriden och omöjlig sak!

Redax får, ännu en gång, be om ursäkt.. dubbelt upp! Nu är det (väl) rätt?

Erland

söndag 27 november 2016

Jo, detta om leran...

Ett "snapshot" utgör denna episod i utkanterna av Albert. Vi har "jagat" hit och dit i sökandet efter minnesvärda platser... Vi har lite lunchskaffning med oss (öl, ost och bröd) och jag gör en gir in på en "jordbruksväg" i kanten på en stor åker... 

Vi får dra oss undan i skyl för att "kissa". .... Genom mitt flitiga läsande om alla de helvetiska kval som unga män tvingades genomleva i 1914 - 1918:s skyttegravar känner jag mig "som hemma".. Färdigpissat och nu framåt i leran.... Jag säger: V8:s 4-hjulsdrift räddade oss från bärgningsassistans!! Krängandes hit och dit... Sant och slut... (jo, jag hade faktiskt tvivel om detta företags framgång....) Eder alltid förbindlige Redaktör, Erland.

En historisk Europaresa 2016, del IV

Så var det då dags att lämna det historiskt intressanta Dunkerque och starta resan österut - mot franska Albert. Staden är bekant för de förlustbringande striderna här före, under och efter 1916 under Första Världskriget. Vi återkommer strax till detta.

Första stoppet blev Mimoyescques. Jag visste att detta monumentala V3 muséeum var "säsongsstäng" men ville ändå "ha varit där".

En stor, gropig och lerig (värre skulle bli), grusplan framför några stängda grindar var allt som bestods oss... Platsen är dock mycket intressant och kanske där kan bli ett senare besök! Jfr artikeln i Tidsspegeln "Märkliga Vapen II".

Andra delmålet på vägen mot Albert var "La Coupole" belägen 5 km från Saint-Omer (Pas-de-Calais, France).

Efter de förödande allierade bombningarna av raketbasen Peenemünde (på Rügen) under augusti 1943 beslöts att en avfyrningsbas för V2 skulle byggas i nordvästra Frankrike. Tillverkningen av V2-missilen, den första interkontinentala roboten med det officiella namnet Aggregat 4 (den 4:e raketen i utvecklingsprogrammet) flyttades samtidigt till en underjordisk anläggning i Nordhausen kallad Mittelverk Dora. (Jfr artikeln Mittelwerk Dora, nov 2015)


 "Tornet" till vänster i bild är ett ventilationsschakt! Stödmurarna i bildens nederkant betingas av behovet av stöd för den väldiga kupolen.




La Coupole blev en mäktig, men aldrig använd, anläggning. Centralhallen mäter ca 45 meter i höjd och har en diameter på 71 meter. Betongtaket har en tjocklek på dryga 5 meter och motstod därmed alla dåtida kända bomber.

Den ännu inte bruksfärdiga anläggningen bombades svårt under 1944 (fast engelsmännen visste inte vad de bombade!) och övergavs samma år till följd av de allierades landstigning i Normandie 6 juni 1944.



Under "resans gång" hade behovet av fasta avskjutningsplatser för V2-vapnet ersatts av den mobila avfyrningsrampen "Meillerwagen" där en robot kunde tankas, få sina avfyrings- och måldata inlästa, och avfyras inom loppet av en timme. 

Inalles tillverkades 6000 missiler - och avfyrades 1400 raketer mot London och 1600 mot Amsterdam.

V2 missilens tillverkning krävde ca 15.000 tvångsarbetares liv - 5.000 civilpersoner dödades vid deras nedslag runt om i Europa.








Nu några bilder från muséet La Coupole!


















En tidig försöksraket för vad som av von Braun och hans medarbetare skulle utvecklas till V1 och V2.




Reservkraftverk i La Coupole


Anläggningen "La Coupole" blev aldrig färdigställd...


Aggregat 4, eller V2, tillverkat av slavarbetare i Nordhausens Mittelwerk Dora i 6000 exemplar. Världens första interkontinentala robot






Världens första kryssningsmissil V1 eller som den faktiskt heter: Fiesler Stoch 103











Få vet idag att Tyskland, i likhet med Japan, under 2:a Världskriget konstruerade flygande självmordsbomber. Vilket det tyska namnet för dessa "engångsbomber" var är förborgat... I Japan döptes de flygande bomberna till "Ohka" vilket blir, ungefär, "körsbärsblomman". Amerikanarna döpte stilfullt detta "idiotiska" vapen till "Baka" vilket på Japanska faktiskt betyder "Idiot(en)". Hitler, tillstyrkte aldrig detta grepp - och den "Tyska Idioten" kom därmed aldrig till användning!






                 Ω 







fredag 25 november 2016

En historisk Europaresa 2016, del III

Från baslägret i Haaren (två nätter) med besök i slottet Wewelsburg och i Teutoburger Wald styrdes färden mot franska Dunkerque vid Engelska kanalen. 

Den 500 km långa resan västerut till delmålet innebar passage av Holland och Belgien. I det moderna Europa märks emellertid just inget vid "blixtvisiten" i dessa två länder: undantaget GPS:en och mobilen som båda aviserade skiftet av länder!


Hôtel Les Gens de Mar, (ung Sjöfararnas Hotell), maritimt inspirerat, blev vårt natthärbärge i Dunkerque under två dygn.

Dunkerque fick en dramatisk plats i historien under dagarna 26 maj till 4 juni 1940 då världshistoriens, genom tiderna, största evakuering genomfördes. Den brittiska expeditionsstyrkan, BEF, hade tillsamman med franska styrkor inringats av tyska stridskrafter och läget var sådant att de enda alternativen var kapitulation eller evakuering. 

Churchill valde evakuering och under namnet "Operation Dynamo" räddades 338.226 man, de flesta britter men även drygt 100.000 fransmän och belgare evakuerades. Dynamo krävde att, bokstavligen allt som kunde flyta, användes...

Krigsfartyg naturligtvis men även fiskebåtar och rena nöjesbåtar. 200 av dessa farkoster sänktes... tusentals män drunknade... eller dödades av tyska flygbomber och kulspruteeld... 

All tung materiel måste överges... t ex 2.472 kanoner, 20.000 motorcyklar, nära 65.000 fordon av alla de slag, 445 stridsvagnar, 337.000 ton förnödenheter, 68.000 ton ammunition, 147.000 ton bränsle...

Under tidsspannet från Tysklands överfall på Frankrike den 10 maj (1940) till Frankrikes kapitulation den 22 juni (1940) stupade 3.500 britter och sårades 13.053. BEF:s (British Expeditionary Force) förluster under denna tid var 68.000 man, stupade, sårade, saknade eller tillfångatagna...

Fartygsförluster under Operation Dynamo

British ships

Type of vesselTotal engagedSunkDamaged
Cruisers11
Destroyers39619
Sloops, corvettes and gunboats911
Minesweepers3657
Trawlers and drifters113172
Special service vessels31
Ocean boarding vessels311
Torpedo boats and anti-submarine boats13
Former Dutch schuyts with naval crews404Unknown
Yachts with naval crews263Unknown
Personnel ships4588
Hospital carriers815
Naval motor boats126Unknown
Tugboats343Unknown
Other small craft[note 1]311170Unknown
Total British ships693226


Type of vesselTotal engagedSunkDamaged

Warships (all types)
498Unknown
Other vessels1199Unknown
Total Allied ships16817
Grand total861243
Allied ships





En av alla förluster vid Dunkerque: Mona's Queen gick på en mina utanför Dunkerque's stränder 29 maj 1940








Dunkerques kilometerlånga stränder idag...






Brittiska kyrkogården i Dunkerque








När Du ser gravvårdarna över stupade och saknade avslöjas krigets verkliga ansikte...




























Nyss trodda de sig ha blivit räddade... notera dem som kastar sig överbord! En jagare tog ombord ca 900 man... alla på däck för att inte drunkna i mörkret om jagaren sänktes... Flygbomber, kulspruteeld och minor var allestädes närvarande...

                                                             Ω