Jag antydde i slutet av min uppskattade artikel att Gruvdrängen vid Öster Silvberg inte skulle lämna mig oberörd. Så skulle ske, detta är berättelsen...
Familjen hade varit på
skidsemester i Dalafjällen och var på väg söderut mot Frestaby där vi bor. Ett
infall får mig att föreslå att vi skall besöka Öster Silvberg. Dåtida fanns ett
mobiliseringsförråd där väster om Gustavs, på ett stenkasts avstånd från Gruvan
och Ödekyrkogården. Planen framför förrådet erbjöd en utmärkt
övernattningsplats för husvagnsfolk. Föregående dagar hade varit fria från nederbörd
men när vi vaknade denna morgon vid Mobförrådet hade ett snöväder dragit fram över Dalarna. Ett
drygt decimetertjockt nysnötäckte klädde granarna i vitt, liksom övrig natur - och
vägen.
Vi åt vår frukost, skötte
vår hygien, och fortsatta mot vårt delmål på hemresan - Öster Silvbergs Gruva
och Ödekyrkogården.
Efter några kilometer går
den smala vägen tämligen brant ner i en dal och den avslutas med en tvär
högersväng. Nu är vi nere i Helvetesgropen - även om dess namn ännu inte har
myntats!
Efter en tam högerkurva
börjar en 300 meter
brant stigning uppför åsen, upp mot Öster Silvberg.
Efter 100 meter är det stopp!
740:ns dubbade vinterdäck slirar i det decimeterdjupa snötäcket och vi börjar
glida bakåt - med husvagn och allt. Jag trycker ner bromsen och ekipaget
stannar. Drar åt handbromsen och vi glider åter baklänges! Med fotbromsen har jag
stannat alla fyra hjulen men bilens handbroms verkar enbart på bakhjulen. Jag har
upplevt detta långt tidigare i en tankbil på glid och förstår skillnaden - och
förstår vad som krävs för att förhindra att vi trasas sönder mot begskärningen
på vår högra sida. Hustrun kommenderas ut att dra åt husvagnens handbroms - och
fordonskombinationen står stilla när jag lyfter fotbromsen!
En stunds begrundan - där
Den svavelhostande Gruvdrängen åter synes skymta vid åsens krön…
Fan, hur löser jag detta?
Vi måste åter ner i Helvetesgropen för att kunna ta oss härifrån! 100 meter baklänges med
husvagnssläp på snötäckt underlag i en brant backe…
Ett gammalt militärt,
brutalt, axiom säger ”Verkan går före skydd!” I enlighet med detta fördelar jag
disponibla personella styrkor sålunda: Sonen Johan (10 år), sittande i det nu lediga högra framsätet, instrueras att hålla öga på att jag inte lägger höger flygel i
vägens bergskärning. Hustrun instrueras att stiga upp på husvagnsdraget och på
kommando lossa släpets handbroms.
OK vi Kör! Hustrun lossar
handbromsen, jag hänger ut genom förardörrens fönster, sonen kollar
högerflygeln och bergskärningen. Dottern Anna Maria (8) sitter tyst i
baksätet….
Ett tämligen vilt
rattande - bakåtfarande - med hustrun alltjämt stående på draget, och vi är
åter i botten på det som nu heter Helvetesgropan, döpt av sonen Johan.
Nu gäller det att komma
uppför den backe som lett oss ner i Helvetsgropen. Som ni kanske minns
startar denna stigning med en kort anfart och sedan, efter 50 meter, en nära 90 graders
vänsterkurva. Sålunda kan man inte ”ta sats” utan måste ha ett jämt driv genom kurvan och uppför backen. En absolut förutsättning för ett uppstigande ur Helvetesgropen utgörs av att ingen mötande trafik stör
ansträngningen. Jag bengår därför uppför backen och stannar en mötande bil. ”Håll
vägen fri” är mitt direktiv till denna förstående förare.
Så tillbaka i bilen,
fokus på uppgiften, Start! Drivhjulen får inte börja spinna, vald växel är vald och
kan inte skiftas… 740:ns motor morrar, ”spikar” efter några dragögonblick… nu
är ”il momento de la veritas” (sanningens ögonblicka)… jag ser vår frälsare,
trafikstopparen vid toppen av backen, som likt en tokig öser ut grus över vägen ur en sandlåda vid backens topp! Motorn spikar våldsamt, jag stirrar vilt framåt - och så till sist når vi krönet och är uppe igen...
Ingen,
utom jag, känner svaveldoften från de högre, vid Öster Silvberg, liggande varphögarna
och hör inte heller Gruvdrängens ihåliga hostande…
Inga foton dokumenterar dessa dramatiska ögonblick, men det kommer att visa sig att Gruvdrängen åter skall spela mig ett spratt…
- Ω -
Redaktionen tar gärna emot kommentarer till denna artikel! Tänk och skriv, kort eller långt!
Om Du vill bli inskriven i Tidsspegelns aviseringslista för nya artiklar så skriv ett e-mejl till erland.renstrom@telia.com
Redaktionen tar gärna emot kommentarer till denna artikel! Tänk och skriv, kort eller långt!
Om Du vill bli inskriven i Tidsspegelns aviseringslista för nya artiklar så skriv ett e-mejl till erland.renstrom@telia.com
I mailet skriver du "Önskar bli införd i Tidsspegelns aviseringslista" samt Din e-postadress.