måndag 4 september 2017

Kommer du ihåg....

... referenterna från en gång när du vaknade och observerad att radioapparaten inte bara var till för Karrusellen ... Hönebjär, Grodan Boll och annat strunt... själv var jag 8 år och lyssnade till rapporterna från Koreakriget hemma hos min mormor i Edane.. Begrep jag något... det tror jag inte... men jag vaknade! Radion stod där längst till höger på den enorma köksbänken..., jo faktiskt ca 8 meter lång...

Alf Martin var den som oefterhärmligt slutade sina rapporter med "Alf Martin" och så en kort paus... "London" inte London utan Lon...Don

Men nu vill jag berätta om två andra ikoner från Sveriges Radios skuggiga kabinett.. Sven Vallmark och Leif "Smokrings" Andersson.

Sven Vallmark föddes 1912 i Härnösand, lärde sig ryska, satt i rullstol och lyssnade på rysk kortvågsradio och berättade i Ekot för oss lyssnare om vad som hände i Sovjet... En utmärkt korrespondent var han mellan 1945 och 1972.. utan att ha satt sin fot i Sovjetunionen...

Men Leif "Smokerings" Andersson då... (1925-1999) som sände jazzmusik från Malmö... och t ex berättade om ett rökigt källarhak på 52:gatan i New York... och alla andra hak som han livfullt illustrerade - utan att ha sett dem... han var aldrig utanför Malmö... en sann konstnär till skillnad från alla dagens SR korrespondenter som utnämnt sig till "Global xx-korrespondent" - och reser runt i världen med skattebetalarnas kreditkort ... Vallmark och Andersson var av en helt annan kaliber. Alf Martin likaså...


                                                          Ω 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar