1.a Jagardivisionen har varit till sjöss i nära tre månader under vilka den utfört eskort- och konvojtjänst. Bland utförda uppdrag märks eskort av malmlastade fartyg från Luleå till stålverk i Tyskland.
Nu stundar landpermission samt underhållsuppgifter för såväl fartyg som besättning.
Hälften av besättningarna på HMS Klas Horn och HMS Göteborg har fått efterlängtad landpermission. De kvarvarande männen från HMS Göteborg står uppställda på HMS Klas Horns back ("backen" är sjöterm för förliga delen av ett skepp) för läkarundersökning medan majoriteten av HMS Klas Ugglas besättning är kommenderad till persedelvård i förläggningarna för över i fartyget.
En grupp om tre sjöflygplan från flygflottiljen F2 i Hägernäs, (norr om Stockholm) övar bombanfall mot de förtöjda - respektive ankrade - fartygen.
På HMS Göteborg pågår torpedexercis vid aktra torpedstället.
Exakt kl 09:58 slits den soliga höststillheten på Märsgarn sönder av en våldsam detonation. Omedelbart därefter följer en andra detonation. Det är de aktra torpedställen på jagarna HMS Göteborg och HMS Klas Horn som av okänd anledning sprungit i luften!
Brand utbryter på fartygen och brinnande olja sprids över hamnbassängen. Händelseförloppet är våldsamt: HMS Klas Horn sjunker tio minuter efter detonationen, HMS Göteborg fem minuter senare, kl 10:15. De apterade sjunkbomber som finns i bombställen/bombkastarna ombord på HMS Göteborg och HMS Klas Horn detonerar sedan fartygen sjunkit och spränger sönder akterskeppen...
HMS Klas Uggla, som ligger längst in mot Jagarbryggan är relativt oskadad och dess sjukvårdenhet "lappar ihop" skadade matroser och fartygsbefäl. Det görs intensiva försök att kapa alla förtöjningar som håller HMS Klas Uggla vid Jagarbryggan och de utanför liggande fartygen. Den brinnande oljan på vattnet omöjliggör dock ansträngningarna och HMS Klas Uggla antänds kl 10:25 och sjunker kl 11:15.
33 man, lika många som vid U-båten Ulvens minsprängning, miste livet denna septemberförmiddag 1941. Orsaken till katastrofen har aldrig blivit fastställd.
Kan orsaken vara
- oavsiktligt fälld/tappad bomb från något av de tre flygplanen från Hägernäs? Det finns åtta edsvurna vittnen som säger sig ha sett ett bombliknande föremål falla från ett av flygplanen...
- oavsiktlig avfyring av torped vid torpedexercis på HMS Göteborg? Överlevande från exercisen saknas...
- medvetet sabotage...
Vittnen avlägger ed vid krigsrätt om jagarkatastrofen på Hårsfjärden.
10,5 cm kanon på HMS Göteborg
Bärgad propeller från jagaren HMS Klas Horn
När man läser krigsrättens utredning, värdering av vittnesmål från olika observatörer samt slutsats inser man att vad som ena stunden är kristallklart - den andra är minst sagt otydlig...
Den 10 juni 1943 gjorde fältkrigsrätten vid kustflottan följande slutliga uttalande om olyckan: "Vid överblickande av utredningsmaterialet framstår det såsom anmärkningsvärt, att explosionen i tiden sammanfallit både med att flygplanen befunnit sig i närheten av jagarna och att instruktion pågått vid aktra tubstället på Göteborg. Utredningen synes dock visa, att sannolikt ingendera av tänkbara orsaker (ofrivillig avfyrning av torped eller tappat föremål från flygplan), har med olyckan att skaffa. Som en sammanfattning uttalar fältkrigsrätten, att möjligheten av den inträffade explosionsolyckan förorsakats av en olyckshändelse av något slag, samt att särskilt på grund av antaglig orsak till olyckan icke kunnat utpekas, övervägande sannolikhet talar för att den orsakats genom uppsåtlig skadegörelse, vars förövare dock inte kunnat anträffats. Fältkrigsrätten avskriver förty målet från vidare handläggning".
Under senare hälften av 1980-talet var redaktören av dessa rader gäst på Märsgarn och bodde ett dygn i Jagarkaptenens svit i förläggningen på denna örlogsbas. Jag glömmer aldrig vår cicerons, en 85-årig matros en gång jagarkommenderad på 1.a Jagardivisionen, ord vid en kvällslig rundvandring på basen: "Här låg mycket kött i backarna den 17 september 1941"...
Ω
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar