tisdag 24 november 2015

Justering

En av mina kusiner heter Jörgen. I början på livsstigen funderade han över att bli präst - men kom i stället att utbilda sig till svensklärare - och fallskärmsjägarkapten i reserven. Jo, han utövar ännu båda dessa färdigheter, senast ett fallskärmssprång på årsdagen av operation Market Garden i Holland (17-25 septemeber 1944)  tidigare i höst. 

Fallenhet för fallskärmssprång visade han tidigt. Hos vår mormor i Edane tog det hela sin början. Vi hade studerat Kalle Anka där knattarna behändigt använde paraplyer som fallskärmar. Jörgen inspirerades av detta, tog en av mormors paraplyer, klättrade över loggians (inbyggd balkong) räcke och landade i rabatten nedanför. Möjligen var det då som han insåg fördelen med en något större kupol (fallskärm) över huvudet!

Alltnog: Jörgen uppmärksammade mig på en dubbeltydighet i min text om Ouvrage du Hackenberg. Krigsutbrottet 5 juni 1940.... borde väl var 10 maj samma år eller rentav  kanske 3 september 1939? Visst har kusinen rätt och det visar på behovet av kritisk källforskning! En klocka ringde förgäves i mitt bakhuvud.... var det verkligen i juni?? En Wikipedia-artikel ledde mig fel! Eftersom jag strävar efter exakthet i mina artiklar har jag nu ändrat min text om Ouvrage du Hackenberg

Hälsningar!
Erland
Redaktör och utgivare av Tidsspegeln


2 kommentarer:

  1. Erik Fagerström i Kungsör skulle gärna göra om ditt besök men vill inte köra bil... blir nog omöjligt.

    SvaraRadera
  2. Hej Erik! Roligt att du uppskattar min berättelse om Ouvrage du Hackenberg. Kanske där finns andra läsare som skulle vilja formera en grupp tillsamman med dig? Har gjort många Europaturer med bil - tricket är att övernatta på Gasthaus längs vägen (någon mil från Autobahn), på så sätt blir kostnaden avsevärt lägre än på hotell. Om du kan organisera så kan jag köra! Bästa hälsningar! Erland

    SvaraRadera