torsdag 8 januari 2015

Projekt Habakkuk

Profeten Habakkuk känner vi från Gamla Testamentet i Bibeln. Om inte annat så gjorde själva namnet Habakkuk ett märkbart intryck på pubertala tonåringar vid konfirmationsundervisningen!

Dock: vad hade profeten med 1900-talets största militära konflikt att göra? Vilken var innebörden av Projekt Habakkuk? Vilken var hemligheten?

De allierades fartygsförluster orsakade av tyska u-båtar var 1941 och 1942 mycket stora och eskortfartyg kunde inte ge dem ett absolut skydd mot de tyska torpederna. 

Landbaserade flygplan nådde heller inte ut till konvojerna när de befann sig mitt emellan England och Amerika. 

Hangarfartyg fanns i någon mån, dock mest amerikanska och Amerika höll sig så långt borta från kriget som möjligt. Byggandet av nya hangarfartyg var både tidsödande och dyrbart och de krävde dessutom en betydande eskortstyrka av jagare för att hålla u-båtarna på avstånd.

Tanken dök då upp att konstruera ett "isberg" av sådan storlek att även tunga bombplan skulle få en tillräcklig start- och landningssträcka. Själva byggmaterialet, is, gjorde dessutom konstruktionen osänkbar eftersom is i sig själv är lättare än vatten! Emellertid var isen i naturens tappning inte lämplig för ändamålet eftersom den alltför lätt smälte när temperaturen steg. Dessutom hade den en - vid denna tid - föga känd egenskap: den är - liksom glas - en mycket trögflytande vätska! Ett föremål av is har alltså inte en över tiden beständig form.

Lord Louis Mountbatten (Brittiska Indiens siste vicekung, mördad av IRA 1979) var vid denna tid chef för Combined Operations och en del av detta departements uppdrag var att utveckla teknik och materiel till stöd för krigsansträngningarna. Många vetenskapsmän sysslade med utveckling av vapenteknik och projekt som t ex Den studsande bomben, använd för att spränga dammanläggningar (som Möhnedammen), mini-ubåtar, den gigantiska - men provisoriska - Mulberry-hamnen vid Arromanches (Normandie) vilken på 10 månader tog emot 2,5 miljoner soldater, 500 000 fordon och 4 miljoner ton förnödenheter! Mulberry-hamnen i Arromanches hade 15 kilometer, på pontoner flytande, körbanor mellan avlastningsplattformarna och stranden. En tvillinghamn började anläggas vid Omaha Beach samtidigt som hamnen i Arromanches men förstördes totalt av storm innan den var färdigbyggd. En Pipe Line Under The Ocean, PLUTO (19 st byggdes mellan England och Frankrike) var ännu ett framgångsrikt projekt som under och efter invasionen i Normandie 1944 försåg de allierades stridsfordon med bränsle pumpat från England.

Mountbatten's departement uppmuntrade all sorters förslag och idéer - hur märkliga de än kunde tyckas vara - och inget skrotades utan ha blivit noggrant belyst och utvärderat.


En av Mountbatten's vetenskapsmän var Geoffrey Pyke och hans idé var just lika "stollig" som nytänkande: ett hangarfartyg av is!

Såväl Lord Mountbatten som premiärminister Winston Churchill fann i december 1942 idén utomordentligt tilltalande och stora summor lades ner på såväl konstruktion av "isberget" som tester av material.

Två amerikanska vetenskapsmän kom 1943 fram till att en blandning av 14 % pappersmassa och 86 % havsvatten var optimal för isen till skrovet. Motståndskraften mot beskjutning och explosioner var utomordentlig och skador kunde repareras på enklast möjliga sätt: vatten fanns ju överallt omkring fartyget! Blandningen av pappersmassa och havsvatten i sin frusna form var stark som betong och döptes till Pykrete. För att säkerställa formstyvheten skulle skrovets temperatur hållas vid minus 16 grader.

Det ishangarfartyg som projekterades var av väldiga dimensioner: längden skulle kunna vara 4000 ft (1200 m) och bredden 600 ft (180 m) med ett djupgående av 130 ft (39 m). Formstyvheten skulle garanteras av ett kylmaskineri med kylrör i skrovet. För att vara torpedsäkert skulle skrovet ha en tjocklek om 40 ft (12 meter). Planer gjordes upp för ett 2000 ft (600 m) långt fartyg med 1,8 miljoner tons dödvikt (DWT). Ångturbindrivna generatorer och elektromotorer skull ge "berget" en hastighet av 6 knop.

Problemet med formstyvheten var stort, faktiskt så stort att hela projektet kom att omvärderas eftersom det krävde stål och aluminium i en sådan omfattning att annan viktig krigsmaterielproduktion skulle drabbas negativt.

I december 1943 lades projektet definitivt ned. Skälen var flera: behovet av stål var angelägnare för andra projekt, Portugal hade medgivit att allierat flyg kunde baseras på Azorerna, många av de allierade flygplanen hade försetts med extratankar som medgav ökad aktionsradie och antalet eskorthangarfartyg hade ökat. Dessutom hade Lord Mountbatten lämnat projektet... 






När beslutet togs hade man byggt och testat en modell, 60 x 30 m, av detta världens största hangarfartyg i Patrica Lake, Kanada (Bilden) 












Platsen är numera märkt med en minnestavla över detta storstilade hangarfartygsprojekt.












Pyke's namngivning av Project Habakkuk kommer från Gamla Testamentet, Habakkuk 1:5

"Look at the nations and watch —
and be utterly amazed.

For I am going to do something in your days 

that you would not believe,

even if you were told!"


"Seen efter bland hedningarna och skåden; häpnen, ja, ståen där med häpnad Ty en gärning utför han i edra dagar, som I icke skolen tro, när den förtäljes."  (1917 års svenska bibelöversättning)

Den som vill se en modern video rörande Projekt Habakkuk skall gå till

https://www.youtube.com/watch?v=swUI5502KAY


                                                                                     - Ω -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar