När Japans flygplan startade från flygdäcken på den Japanska hangarfartygsflottan för överfallet på den amerikanska flottbasen Pearl Harbour (Hawaii) den 7 december 1941 lär attackens planläggare och chef, amiral Yamamoto ha yttrat: "Månne vi nu väcker en sovande drake?". Hur rätt hade han inte. Hitler hade veterligt inga sådana funderingar när han samtidigt förklarade krig mot USA vars president, Franklin D Roosevelt, genom "Lend and Lease-lagen" kringgått isolationisternas motstånd mot ett amerikanskt deltagande i kriget i Europa. "Lend and lease" innebar att England (och Sovjetunionen) kunde förses med betydande mängder krigsmateriel.
Låtsaskrigets tid var förbi för USA. Musklerna spändes, den mäktiga produktionsapparaten väcktes till militärt liv... Nu vaknade sannerligen draken! Bäva månde motståndaren... Stora delar av USA:s civilproduktion ställdes om till krigsproduktion och från detta ögonblick var krigsutgången given, det var bara en fråga om tid innan Tyskland, Italien och Japan skulle störta i grus och aska. Under denna tid skulle dock 100'000-tals unga män förlora sina liv runt om på jordklotet...
Fartyg, s.k. Libertyskepp (jfr artikeln "Vägen till frihet..."), producerades i en takt om i medeltal ett fartyg vart 4:e dygn (rekordet, oslaget än i dag är 111 timmar!), stridsvagnar byggdes bl a i General Motors Cheveroletfabrik och flygplan bl a annat hos Ford i Detroit.
Där, hos Ford, byggdes den tunga bombaren B-24 "Liberator" byggt i otroliga 18 482 exemplar. Flygplanet var i aktiv tjänst 1941-1945 men flög ett halvår innan Japans överfall i december 1941.
Än otroligare är byggtakten i Fords fabriker: ett färdigmonterat, flygfärdigt, flygplan var 55:e minut!! Varje flygplan bestod av 1 225 000 delar! Prefabricerade naturligtvis, liksom delarna i Libertyskeppen... men likafullt!
Denna produktionspotential hos USA är oöverträffad - och då, under andra världskriget, avgjorde den utan tvivel krigets utgång.
Consolidated Liberator | |
Beskrivning | |
---|---|
Typ | tungt bombflygplan |
Besättning | 7-10 |
Första flygning | 29 december 1939 |
I aktiv tjänst | 1941-1945 |
Versioner | PB4Y Privateer XB-41 C-87 Liberator Express R2Y Liberator I |
Tillverkare | Consolidated Aircraft |
Data | |
Längd | 20,47 m |
Spännvidd | 33,5 m |
Höjd | 5,49 m |
Vingyta | 97,4 m² |
Tomvikt | 16 783 kg |
Max. startvikt | 29 500 kg |
Motor(er) | 4 × Pratt & Whitney R-1830 |
Dragkraft | 4 x 1 200 hk |
Prestanda | |
Max. hastighet | 467 km/h |
Räckvidd med max. bränsle | 3 540 km |
Transporträckvidd | 6 000 km |
Max. flyghöjd | 8 534 m |
Stigförmåga | 5,2 m/s |
Beväpning | |
Beväpning | 10 stycken 12,7 mm kulsprutor placerade i nos, sidor, stjärt samt ett buktorn. |
Bomber | kort distans 3 600 kg lång distans 2 300 kg extremt långt 1 200 kg |
Följ länkarna nedan genom att klicka på dem!
Ford bygger Liberator (kortversion)
Filmen om Liberator (lång version)
Ω
Schlesvig Holstein stod väl i hamnen i Danzig, eller Gdansk som staden heter idag.
SvaraRaderaNär man kollar på det korta klippet om produktionen av B24 Liberator så får man verkligen kvittens på ditt konstaterande att viljan var större än förmågan i Tyskland. Ford producerade en B24 per 55 minuter, nog för att Speer var ett geni inom sitt område och gjorde underverk inom krigsproduktionen, hur Tyskland ens kunde drömma om att besegra en industriell supermakt som USA är märklig. Inte ens om Speer varit trollkarl hade de kunnat vinna ett krig där produktion av maskiner och vapen var det avgörande. Om Adolf fått se det här klippet och insett vad som komma skall så kanske han hade blåst hålet i huvudet långt tidigare än april -45.
Pekka V